— Emma Kari

#ClimateMoment – minun ilmastohetkeni

Emma Kari

​Tällaisina kauniina kesäpäivänä monilla meistä pyörivät jaloissa lapset, jotka kinuavat päästä meren rannalle uimaan. Koska se kuuluu suomalaisten lasten kesään. Se kuuluu lomaan.

Nyt jokainen vanhempi tarkistaa levätilanteen, ennen kuin antaa lastensa mennä veteen. Siitä on tullut automaatio, jota ei edes ajattele. Aina välillä huomaan pysähtyväni ja ymmärrän, että tämä on erilainen maailma. Jokin on muuttunut. Kun minä olin lapsi, mereen juostiin uimaan heti kun kesäloma alkoi. Ei kukaan puhunut levästä. Ei merta tarvinnut pelätä.

Mitä lämpimämpi rehevöitynyt meri on, sitä enemmän siinä kasvaa levää ja bakteereita, jotka tekevät meidän lapsemme kipeiksi. Se on muuttanut kesät.

Ja kun mietin talvia, Kun tapasin mieheni, meillä oli tapana kävellä silloisesta opiskelija-asunnostani talvisin jäätä pitkin lahden yli yliopistolle. Siinä oli jotain romanttista, kun sai kulkea meren päällä. Ja muistan että ajattelin, että joskus me kuljemme tästä meidän lasten kanssa. Mutta kun pieni poikamme opetteli kävelemään, alkoivat talvet, jolloin jää ei tullutkaan.

Itämeri on jäässä aiempaa harvemmin. Edellinen jäätalvi oli historian surkein. Jää katoaa myös pohjoisnavan ympäriltä. Nyt saan talvisin kutsuja rakentamaan tekopesiä Saimaalle, jotta norppa voisi synnyttää poikasia, koska jää ei ole riittävän vahva siihen, että se kantaisi norpan pesän.

Ja mietin, että onko edessä hetki, jolloin kerron lapsilleni ajasta, jolloin Saimaalla ui hylje nimeltä saimaannorppa, jolloin Arktiksella vielä käveli jääkarhuja,jolloin Lapissa eli napakettu, joka kasvatti tuntureilla poikasiaan.

--

Me Vihreät kaikkialla Euroopassa halutaan tehdä kaikkemme, pelastaaksemme ilmaston, arktisen luonnon ja sen eläimet. Suomen napaketut ovat erittäin uhanalaisia ja nyt myös napaketut ovat mukana suojelemassa omaa kotiseutuaan.

Nyt tarvitaan meitä kaikkia. Sillä niin napaketut, norpat kuin me ihmiset kasvatamme lapsiamme maailmassa, jossa poikkeukselliset sääilmiöt eivät ole poikkeus. Tulvat, rankkasateet, myrskyt, kuivuus, leudot talvet, sateiset kesät eivät ole enää uutisia. Ne ovat normi.

Ilmastonmuutoksen torjuminen on meidän sukupolvemme isoin tehtävä. Kun meidän lapset tai meidän lapsenlapset kysyvät meiltä, mitä sinä teit kun maailma kamppaili ilmastonmuutosta vastaan. Me emme voi vastata, että odotimme että muut tekevät ensin. Me emme voi vastata, että olimme hiljaa. Me emme voi vastata, ettemme tehneet mitään.

Mitä vastaa Sipilä, mitä vastaa Soini ja mitä vastaa Stubb omille lapsenlapsilleen?

Vastaavatko he, että lähetimme suomalaiset jäänmurtajat auttamaan Shelliä aloittamaan öljynporaukset hauraalla arktisella merialueella, koska jos me emme ottaisi niitä öljyrahoja, joku muu ottaisi? Vastaavatko he, että laitoimme rahat kiinni venäläiseen ydinvoimalaan sen sijaan, että olisimme uskaltaneet panostaa uusiutuvaan energiaan ja luoneet suomalaisille uusia työpaikkoja? Vastaavatko he, että raivasimme tämän maan viimeiset turvesuot ja keitimme Suomen kauniit metsät, meidän hiilinielut, sellukattilassa, koska emme uskaltaneet tehdä mitään uutta?

Miksi Suomi ei ollut valmis korjaamaan päästökauppaa? Miksi he eivät tukeneet kunnianhimoisia päästövähennyksiä? Mitä he odottivat? Tämä on se hetki, kun meille eivät enää kelpaa vastaukset, että joku muu, jossain muualla, joskus muulloin tekee jotain. Tämä on se hetki, kun me vaadimme toimia. Tämä on se hetki, kun me emme ole enää hiljaa. Siksi me vihreät pyydämme teitä puhumaan teidän ilmastohetkistänne.

Sillä meidän pitää puhua kaikkien niiden puolesta, joilla ei ole omaa ääntä ja kaikkien niiden puolesta, joilla ei ole ketään puolustamassa itseään. Koska tämä upea maapallo on liian ainutlaatuinen siihen, että emme edes yrittäisi, meidän suomalainen luonto on vaan kaunis siihen, että antaisimme periksi meidän lapset on liian arvokkaita, että me emme tekisi kaikkea mahdollista, jotta heillä olisi vähintään yhtä hyvä elämä kuin meillä.

Me emme ole velkaa vain omille lapsillemme tai omille lapsenlapsillemme. Me olemme sen velkaa kaikille niille, jotka eivät ole vielä syntyneet tähän maailmaan.

Että jonain päivänä sinä voit seisoa selkä suorana. Ja sanoa: ”Minä olin torjumassa ilmastonmuutosta. Ja me teimme sen yhdessä.”

Eli tulkaa mukaan ystävät.

Kertokaa teidän #climatemoment-hetkistänne.

Kiitos.