— Emma Kari

Äitiyslaki olisi lapsen turva

Emma Kari

Suomessa syntyy lähes joka toinen päivä lapsi, jonka toista vanhempaa laki ei tunnusta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos lapsen äiti kuolee esimerkiksi synnytyksessä, lapsi on lain silmissä orpo.

Tai jos vauvan vanhemmat eroavat pian lapsen syntymän jälkeen, lapsella ei ole oikeutta toiseen vanhempaansa. Tällöin vanhemmalla ei ole oikeutta tavata lastaan eikä myöskään velvollisuutta vastata millään tavalla lapsen elatuksesta.

Tämä ei ole lapsen edun mukaista.

Syy on yksinkertainen: Nykyinen hedelmöityshoitolaki ei mahdollista naispareille hoidon saamista parina. Siksi se jättää syntyvän lapsen ilman lain suojaa. Toisen äidin on aina käytävä läpi adoptioprosessi lapsen syntymän jälkeen. Tämä prosessi voi olla hyvin pitkä, ja sen aikana lapsen oikeudellinen asema on epäselvä. Toisenkin äidin vanhemmuuden tunnustaminen jo neuvolassa turvaisi lapsen tosiasialliset perhesuhteet elämän alusta asti sekä säästäisi kuntien adoptioneuvojien ja käräjäoikeuksien aikaa ja voimavaroja.

Ongelma olisi helposti korjattavissa. Oikeusministeriössä valmisteltiin jo viime hallituskaudella äitiyslaki, joka turvaisi naispareille syntyneiden lasten aseman. Kristillisdemokraattien painostuksen vuoksi lakia ei saatu eduskunnan käsittelyyn. Lakivaliokunnan enemmistö totesi viime vuonna, että tämä epäkohta on korjattava, jotta lasten yhdenvertaisuus toteutuu. Sipilän hallitus ei lakiesitystä aio tehdä, vaikka äitiyslailla on laaja tuki lapsen oikeuksia ja yhdenvertaisuutta puolustavien tahojen keskuudessa ja vaikka lukuisat asiantuntijat ja tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota lainsäädännön puutteisiin.

Kun hallitus ei suostu tunnustamaan näitä perheitä, kaatuneen äitiyslain puolesta syntyi kansanliike. Kansalaisaloite naisparien lasten oikeudellista aseman parantamisesta on nyt eduskunnan käsittelyssä. Ja me teemme kaikkemme, että laki hyväksytään.

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miten toisen perheen rakkaus on toiselta perheeltä pois. Miksi meillä on niin suuri tarve vähätellä toisen perheen arvoa tai kieltää joidenkin perheiden olemassaolo? Nämä ovat oikeita perheitä, oikeita lapsia ja oikeita vanhempia. He riitelevät, sopivat, rakastavat ja huolehtivat toisistaan aivan kuten muutkin perheet. He ovat olemassa. Otetaan siis jälleen tänä syksynä yhdessä kantaa sateenkaariperheiden oikeuksien puolesta ja näytetään, että perheitä on erilaisia!

Kirjoittaja on vihreä kansanedustaja