— Emma Kari

Suomi ajautumassa eläinsuojelun takapajulaksi

Yhteiskunnan arvo mitataan siinä, miten se kohtelee kaikista heikoimpia.

Nyt vaikuttaa siltä, että taakan hallituksen julmasta politiikasta kantavat kaikkein puolustuskyvyttömimmät ihmiset - ja eläimet.

Sipilän hallitus on lyönyt jarrut päälle turkiseläinten olojen parantamiseen ja heittänyt hukkaan vuosien työn turkisasetuksen uudistamisen parissa. Lisäksi hallitus on lakkauttanut eläinsuojeluasiamiehen viran, joka viimein edellisellä hallituskaudella saatiin perustettua.

Myös eläinsuojelulain uudistusta hallitus on lykännyt kerta toisensa jälkeen. Lakiuudistus aloitettiin jo viime hallituskaudella, mutta työ jäi kokoomusjohtoisen maa- ja metsätalousministeriön vetkuttelun takia kesken. Tavoitteena oli alunperin parantaa eläinten oloja puuttumalla eläintuotannon pahimpiin epäkohtiin.

Sioille ja lehmille kärsimystä aiheuttavat porsimishäkit ja parsinavetat ovat Suomessa edelleen sallittuja. Eläimiä saa yhä kastroida tai nupottaa ilman kivunlievitystä. Minkkejä ja kettuja pidetään vankeudessa, aivan liian pienissä häkeissä.

Tähän on saatava muutos. Eläinsuojelulaki on uudistettava ja eläinten asemaa on parannettava. Tuskaa tuottavat käytännöt on kiellettävä. Turkistarhaus kuuluu historiaan.  Eläimet eivät pyydä paljon: oikeutta lajityypilliseen elämään, vapautta tarpeettomasta kärsimyksestä ja hyvää huolenpitoa. On häpeällistä, ettei Suomi pysty vielä vuonna 2016 vastaamaan näihin pyyntöihin.

Tällä viikolla vietetään eläinten viikkoa. Vihreät toimii eduskunnassa aktiivisesti eläinten oikeuksien puolesta. Itse vedän perussuomalaisten Ritva Elomaan kanssa eduskunnan eläinsuojeluryhmää, jotta tietoa eläinten oloista ja ongelmista saadaan levitettyä eduskunnan käytävillä yli puolue- sekä hallitus-oppositio-rajojen.

Eläimillä ei ole äänioikeutta tai mahdollisuutta puolustaa omia oikeuksiaan. Siksi on meidän velvollisuutemme pitää ääntä heidän puolestaan. Valitettavasti Suomi on hallituksen johdolla kovaa vauhtia matkalla eläinsuojeluasioiden takapajulaksi.

Kirjoittaja on vihreä kansanedustaja ja eduskunnan eläinsuojeluryhmän varapuheenjohtaja.