— Emmi Riikonen

Hallituksen liikennepolitiikka lyö maakuntia

Touko Aalto ja Krista Mikkonen

Juha Sipilän hallituksen suunnitelma leikata junien ostoliikennettä 12,3 miljoonalla eurolla lyö maakuntia korville. Käytännössä tämä hiljentää monet pienet - ja isotkin kuten Siuntion - radanvarsiasemat, vähentää useita junavuoroja ja katkaisee Suomen poikki kulkevan yhteyden.

Yhteyksien lakkauttaminen on suoraa seurausta Sipilän hallituksen tekemästä politiikasta. Nyt ilmoitetut heikennykset ovat keskustavetoiselta hallitukselta märkä rätti vasten maakuntien kasvoja. Jopa jotkut keskustalaiset päättäjät ja muun muassa Keskustanuoret ovat arvostelleet oman puolueensa ministerin toimia.

Toimiva joukkoliikenne – johon sisältyy olennaisena osana hyvät junayhteydet – on ehto maakuntien elinvoimaisuudelle. Maakuntien houkuttelevuus muuttajien silmissä kärsii puhumattakaan siitä, millaisia kolhuja kohdistuu maakuntien keskuskaupunkien korkeakouluihin. Ovatko esimerkiksi Jyväskylän tai Tampereen korkeakoulut todellinen vaihtoehto joensuulaiselle nuorelle, joka miettii tulevaa opiskelupaikkaansa, kun kaupunkien välinen junayhteys katkeaa? Tai toisinpäin. Miten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen henkilöstö hoitavat yhteyksiään, kun poikittainen junaliikenne romutetaan?

Maaliskuussa voimaan tulevat muutokset pakottavat matkustajat turvautumaan yksityisautoiluun yhä useammin, sillä osalla nykyisistä yhteysväleistä bussiliikenne on käytännössä katsoen olematonta. Nyt esitellyt kaavailut eivät ole millään tavalla ympäristöystävällisiä matkustuksen tasa-arvosta puhumattakaan. Muun muassa Jyväskylä-Seinäjoki-yhteyttä käyttävät paljon nuoret, opiskelijat ja eläkeläiset – ihmiset, joille yksityisautoilu ei ole vaihtoehto. Korvaavat bussivuorot eivät ole todellinen vaihtoehto kaikille junan käyttäjille. Niiden nopeus, matkustusmukavuus ja työskentelymahdollisuudet ovat aivan eri luokkaa.

Junien ostoliikenteeseen kohdistettuja leikkauksia on vähintään kohtuullistettava, jotta julkisilla matkustaminen myös Suomen poikki on mahdollista jatkossakin. Valtiolla on vastuu huolehtia riittävien junayhteyksien turvaamisesta maakunnissa. Se on niin suurten kaupunkien kuin koko Suomen etu.

Touko Aalto, kansanedustaja
Krista Mikkonen, kansanedustaja