— Emmi Riikonen

Ville Niinistö Vihreiden vaihtoehtobudjetista: Me emme tarvitse leikkauksia koulutuksesta ja perusturvasta

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö esitteli puolueen vaihtoehtobudjetin eduskunnalle. Vihreiden vaihtoehdossa taloutta uudistamalla luodaan työtä ja toivoa. Leikkaukset koulutuksesta ja sosiaaliturvasta torjutaan ja vanhempainvapaat uudistetaan.

Puheessaan Niinistö totesi, että Sipilän hallitus leikkaa kaikkein pienituloisimmilta - opiskelijoilta, työttömiltä ja eläkeläisiltä. Se leikkaa lasten koulutuksesta ja korkeakoulujen tutkimuksesta. Se leikkaa julkisen sektorin naisvaltaisilta aloilta - hoitajilta, opettajilta ja sosiaalityöntekijöiltä.

– Me suomalaiset emme tarvitse näköalattomia leikkauksia koulutuksesta ja perusturvasta. Me tarvitsemme toivoa paremmasta huomisesta uudistamalla taloutta inhimillisesti ja puolustamalla jokaisen ihmisen ihmisarvoa. Sitä on vihreä vaihtoehto. Kyse on arvovalinnoista, Niinistö totesi puheessaan.

– Me torjumme hallituksen leikkaukset sosiaaliturvasta, heikompiosaisilta, opiskelijoilta ja koulutuksesta. Lisäämme koulutukseen 500 miljoonaa euroa, jotta lastemme päiväkotien ja koulujen ryhmäkoot olisivat pieniä ja jotta korkeakoulumme voisivat nousta korkeimman opetuksen ja tutkimuksen huipulle. Sen sijaan teemme vastaavat säästöt vähentämällä tehottomia yritystukia ja ympäristölle haitallisia tukia, Niinistö sanoi.

– Me kevennämme pienituloisten työn verotusta 200 eurolla vuodessa. Rahat tähän saamme poistamalla listaamattomien yritysten osinkoverotuksen porsaanreikiä. Me emme lahjoita verovähennyksiä niille, jotka eivät niitä tarvitse: torjumme hallituksen uuden saastutustuen teollisuudelle, metsälahjavähennyksen ja perintöverotuksen kevennyksen, Niinistö sanoi.

Vihreiden vaihtoehdossa valtion pysyvät tulot ja meno ovat samassa tasapainossa kuin hallituksella. Arvovalinnat ovat kuitenkin toisenlaiset.

– Me panostamme tulevaisuuteen 200 miljoonan investointipaketilla: panostamme uusiin raidehankkeisiin, korjaamme homekouluja sekä teemme kolmivuotisen energiamurrosta vauhdittavan paketin maalämmön, aurinkoenergian, biokaasun ja energiatehokkuuden vauhdittamiseksi Suomessa. Pelkästään vihreiden energiaremontti luo 10 000 työpaikkaa, Niinistö sanoi.

– Haluamme helpottaa pienyrittäjyyttä tavoilla, jotka työllistävät: poistaisimme ensimmäisen ulkopuolisen työntekijänpalkkaamisen sivukulut vuodeksi. Sekin loisi tuhansia uusia työpaikkoja, Niinistö lisäsi.

– Me haluamme uudistaa sosiaaliturvaa, tehdä perustulosta ihmisiä nostavan ja reilun uudistuksen, josta on esimerkiksi koko maailmalle. Siksi lisäämme rahaa perustulokokeilun laajentamisen, Niinistö sanoi puheessaan.

Vihreät uudistavat perhevapaat

Niinistön mukaan Vihreät uskovat siihen, että on paljon viisaampaa tehdä ihmisille helpommaksi päästä työelämään kuin leikata heidän lastensa palveluista.

– Vihreiden aloitteessa vanhempainvapaa ja kotihoidontuki uudistetaan uudeksi yhtenäiseksi ja joustavaksi perhevapaamalliksi. Uudistuksen ideana on helpottaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, lisätä perheiden valinnanmahdollisuuksia ja joustavuutta vapaiden käytössä myös osa-aikaisesti sekä lisätä isien oikeuksia pitää perhevapaita, Niinistö summasi.

Vihreiden perhevapaamalliin kuuluu myös maksuttoman varhaiskasvatuksen edistäminen.

– Kun varhaiskasvatus olisi maksutonta, kun ansioturvattu vanhempainvapaa olisi pidempi ja osa-aikaisen työn tekeminen joustavampaa, silloin torjuttaisiin lasten eriarvoisuutta ja lisättäisiin työllisyyttä, Niinistö sanoi.

Villen koko puhe >

Tulevaisuuden valintoja - Vihreiden vaihtoehtobudjetti 2017 >