— Erkki Pulliainen

Kollaja kestää

Firma lopettaa kannattavimman tuotantoyksikkönsä, firma uhoaa muilla vastaavilla toimilla, firma pitää laajan alueen asukkaita löysässä hirressä yli neljä vuosikymmentä uhkaamalla hukuttaa heidän kotiseutunsa ja elinmahdollisuutensa. Sama raha valtana tunnetaan vaihtelevasti nimillä Stora Enso Oyj, Pohjolan Voima Oy ja PVO-Vesivoima Oy.

Kiitos Matti Ahteen, Pertti Salolaisen ja monien muiden edustajien vuonna 1983 valittu eduskunta sääti viime töikseen koskiensuojelulain Suomen keskustan sitä voimakkaasti vastustaen. Kantava ajatus tässä oli luonnollisesti sama kuin kansallispuistoissakin: Suojelupäätös on ikuinen. Luonnonperintö on näin säilytetty elämään omilla ehdoillaan lukemattomien tulevien sukupolvien nautittavaksi ja tutkijoiden tutkittavaksi.

Tämä suojelufilosofia ei sopinut Suomen keskustalle vuoden 1987 alussa, eikä ole sopinut sen jälkeenkään. Nyt se näkyy konkreettisesti tukena mm. edellä mainitulle firmaryppäälle ja yhdelle muiden joukosta poimitulle matkailuyrittäjälle.

Pudasjärvellä uhkien keskiössä on Kollajan allashanke. Jo kolme sukupolvea on taistellut allasyhtiöitä ja Koskiensuojelulain purkua vastaan. Mutta onko kansa lannistunut jatkuvan vyörytyksen alla? Ei todellakaan. Päinvastoin. Jatkuva uhka on kasvattanut huippuosaajasukupolven. Siitä saatiin vakuuttava näyttö eduskunnassa 14.10. Pirkko-Liisa Luhta ja Pekka Kaukko osoittivat esitelmillään, että heidän osaamisensa ylittää huikeasti voimayhtiöiden palkkaamien konsulttiyhtiöiden osaamisen. Kimmo Kuure täydensi esityksellään visuaalista osaamista.

Suomi on ajautunut outoon ja kiusalliseen tilanteeseen: kansalaiset joutuvat muuttamaan normaalin elämänsä taistellakseen kahden suurimman hallituspuolueen hyväksymää, luontoarvoja tuhoavaa toimeliaisuutta vastaan. On hyvä, että vihreät ovat ryhmittyneet tukemaan paikallisia asukkaita tässä ikuisuudeksi muodostuneessa taistelussa.

Vastaintressi on kova, sillä oman päätoimialansa asiat möhlineelle metsäteollisuudelle energiatuotannosta on muodostunut kannattava bisnes. Firmat saavat omistamiltaan energiatoimijoilta sähkön omakustannushintaan ns. Mankala-periaatteella. Katetta jää rutosti, kun julkinen valta jää omaa osuuttaan paitsi. Asiasta onkin tehty kantelu EU:n komissiolle.

Kukapa muuten olisi uskonut että joudumme jonain päivänä suojelemaan Suomen luontoa maan ympäristöministeriltäkin?!