— Erkki Pulliainen

Käännetty arvonlisävero - lämpimästi tervetuloa!

Mikä on se elinkeino, joka säännönmukaisesti vilkastuu, kun taloudensuhdanteet kääntyvät alamäkeen? Se on kuittikauppa. Mikä niin kuittikauppa? Se kuuluu olennaisena välineenä yhteiskunnan pimeään puoleen, harmaaseen ja mustaan talouteen. Viimeksi mainittu tunnetaan jokapäiväisessä kielenkäytössä myös talousrikollisuutena.

Valtio ottaa ensi vuonna nettomääräisesti uutta velkaa kolmetoista miljardia euroa. Tarvitsisi ottaa kolme miljardia vähemmän, jos harmaa- ja mustatalous olisi saatu häivytettyä. Näin ei ole yrityksistä huolimatta tapahtunut. Erityisesti Elinkeinoelämän keskusliitto, EK, on pyrkinyt estämään kaikki lainsäädäntötoimet, joilla olisi annettu välineitä veronkiertäjien ja talousrikollisten kiinnisaamiseksi. Miksihän tuli Italia mieleen?

Kaikki tietävät, että mm. rakennus- ja ravintola-alat ovat harmaantalouden ja talousrikollisten temmellyskenttää. Näin oli Hollannissakin, jossa otettiin viime vuosikymmenellä rakennusalalla käyttöön käännetty arvonlisäverojärjestelmä. Siinä pääurakoitsija maksaa alvin koko hankkeen osalta, jolloin alveilla kikkailut ja perusteettomat alvipalautukset alihankkijatasoilla häipyivät pois.

Tällä hetkellä Suomen valtio rahoittaa elvytysrahoilla rakennushankkeita, joissa pimeät toimijat ja veroparatiisitilit ovat suosiossa. Työntekijöille ei luonnollisestikaan makseta työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Valtion menetykset ovat näin moninkertaiset.

Hollannissa käännetty arvonlisäverojärjestelmä toimi. Se vähensi pimeää taloutta. Kuittikauppakin taisi hiljentyä. Niinpä järjestelmä otettiin käyttöön Belgiassa, Saksassa, Itävallassa ja vastikään Ruotsissakin. Vain Suomessa elinkeinoelämän järjestöt ovat onnistuneet estämään järjestelmän käytön.

Valtiovarainministerin torstainen ilmoitus käännetyn alvin lakiesityksen antamisesta eduskunnalle heti ensi vuoden puolella on siis myönteinen uutinen. Itse olen vanhentunut 15 vuotta puhumalla tämän teon puolesta.