— Griinari Leena

Vai vielä demokratiaa

Olipa mennä herne nenään, kun aamulla luin Hesarin mielipiteitä. Siellä Arko Salminen vaatii yhtenäisiä nettisivuja vaaliehdokkaille. Koska kaikilla ei omaa nettisivua tai se amatöörimäisesti toteutettu, pääsee hänen mukaansa raha ja viestinnän osaaminen vaikuttamaan vaaleissa. Mielenkiintoinen ajatuskuvio! Ihan kuin raha ei olisi tähän mennessä vaikuttanut vaalitulokseen. Kyllähän se on niin, että läpimenoon vaaditaan vähintään viisinumeroinen summa euroja ja pääkaupunkiseudulla se ei todellakaan voi alkaa ykkösellä. Internet viestintävälineenä on nimenomaan antanut mahdollisuuden muuttaa nykyistä rahavallan jyräämistä, sillä se on osaajalle lähes ilmainen keino saada suurta näkyvyyttä. Internet on nimenomaan turvaamassa tässä maailmassa tasa-arvoisuutta ja demokratiaa. Jos haluaisimme tehdä vaalisysteemistä oikeudenmukaisen ja demokraattisemman, pitäisi vaaleihin käytettäville rahamäärälle laittaa yläraja, joka ei olisi kovin korkea! Tällöin vastakkain olisivat äly, aatteet, kokemukset, kirjoitus- ja esiintymistaito, eikä kuten nyt, että rahalla voi ostaa eduskuntapaikan. Toinen tapa tehdä vaalisysteemistämme demokraattisempi, olisi luopua suhteellisesta vaalitavasta. Se sortaa pieniä puolueita. Eduskuntavaalit ovat henkilövaalit – miksei eduskuntaan siis voisi saada jakkaraa henkilökohtaisella äänimäärällä. Eikä tekisi pahaa kunnallispolitiikassakaan!