— Griinari Leena

HAPANTA ON PERUSTULO DEMAREILLE...

HAPPAMIA SANOI KETTU… Ja niin sanovat demaritkin perustulosta. Olisikin ollut maailman ihme, jos demarin kanta ennen vaaleja olisi ollut myönteinen. Silti rakkaat ihmiset, onpa tieteellisen objektiivista ja vakuuttavaa, että sosiaalidemokraattinen aivoriihi eli Kalevi Sorsa –säätiö suurella auktoriteetillaan tyrmää perustulomallin. Kymen Sanomien pääkirjoituskin (27.2.) moralisoi sillä, että perustulo edistäisi pätkätyön laajenemista ja luterilaisen työetiikan turmelusta. Mitähän tämä nykyinen, puhtaasti suurpääoman ehdoilla toimiva työmarkkinapolitiikka sitten tekee? Kyllähän perustulo nimenomaan kannustaa yrittämään, koska niukan 440 euron lisäksi jokainen saa tienata vapaasti vähän tai paljon. Eihän kukaan elä 440 eurolla, tai ainakaan halua elää. Demarien maailmankuva on kummallisen pessimistinen. He olettavat että nuoret siirtyvät suoraan lapsilisästä perustuloon tekemättä mitään. Nimenomaan nuorille perustuloa mahdollistaa turvatun tien opiskelun ja työn vaihteluun, kun ei tarvitse joka mutkassa käydä paperisotaa Kelan kanssa. Perustulo ei todellakaan suosi pätkätyömallia, mutta helpottaa siihen loukkuun joutuneiden elämää, niin että heidänkin on mahdollista jopa perustaa perhe tai ostaa asunto. Ja malli ei todellakaan maksa yhteiskunnalle sen enempää kuin nykyinen sosiaaliturvaviidakko moninkertaisine byrokratioineen ja lomakkeineen. Ajatelkaa, jos sosiaalialan ihmiset pääsisivätkin tekemään sitä oikeaa työtään, eikä tarvitsisi enää taistele pykäläviidakossa ja neuvoa asiakkaita lomakkeiden täytössä. Perustulomalli on vain nykyisen käytännön yksinkertaistava malli. Se poistaa työttömän ja opiskelijan ja pätkätyöläisen nöyryytyksen tukiviidakossa ja kannustaa itsenäiseen yrittämiseen ja työn tekemiseen. Mutta jos halutaan parantaa vähätuloisten asemaa, silloin pitää käydä arvokeskustelu ja tehdä suurempia tulonsiirtoja ja verotusmuutoksia. Leena Griinari Vihreät