— Griinari Leena

Miten ihmisiä poljetaan tänään Suomessa!

Olen tänään ja eilen kohdannut uskomattomia ihmiskohtaloita ja vääryyksiä. Ystäväni A on sairastunut Kymenlaakson keskussairaalassa työskennellessään homeperäiseen astmaan, jonka takia hän on ollut kiertolaisena eri osastoilla useamman vuoden. HÄn on taistellut kaikkien mahdollisten instanssien kanssa, mutta talo ei myönnä, että kyseessä olisi työperäinen sairaus. Nyt hän ei voi enää mennä koko sairaalarakennukseen ja talo ilmeisesti yrittää savustaa hänet ulos psyykkisin perustein. Tästä tulee nousemaan meteli! Ystäväni B on juuri saneerattu ulos parlamentaarisesti hallitusta valtion yrityksestä, koska hän kärsii masennuksesta. Työnantaja ilmoitti hänen irtisanoneen itsensä puhelimessa, mitä hän ei ole tehnyt, joten hän joutuu kolmen kuukauden karenssiin. Että revi siitä sitten: ammattiliiton lakimies oli sanonut, ettei kannata ruveta rettelöimään, koska juttu hävitään - ennakkotapauksia on! - Eletäänkö me sivistysvaltio Suomessa? Tuntematon työtön C kirjoitti minulle sähköpostissaan nöyryytyksistä, jotka kohtaavat työtöntä tämän päivän Suomessa. HÄnellä on kolme tutkintoa, myös AMK-tutkinto ja nyt häntä ollaan pakottamassa kurssille "Kuinka opettelen hakemaan työtä". JOs hän kieltäytyy, pamahtaa kolmen kuukauden karenssi. SAmalla hän kertoi, miten hyvinvointi-Suomessamme ei ihan oikeasti vähätuloinen ihminen voi edes pitää kotieläintä, koska sen hoitoon tai ruokaan ei toimeentulotukea saa. Eli tyly vastaus on, että jos eläimesi sairastuu, tapa se. Eläinlääkärin kuluja ei sossusta makseta! Suomi on rikkaampi kuin koskaan! Meillä on vahvat ammattiyhdistysliikkeet. MIten meillä voidaan kohdella ihmisiä näin?