— Griinari Leena

HUIMAA YDINVOIMAUHOILUA TÄNÄÄN KYMENSANOMISSA

Meinasi aamulla mennä leivänmuru väärään kurkkuun, kun luin paikallislehden reportaasin Fennovoiman toimitusjohtaja Tapio Saarenpään uhosta. Ydinjätteen loppusijoituksella ei ole mitään väliä, kunhan yhtiö pääsee tekemään voittoa uudella ydinvoimalalla. Tärkeintä on energiantuotannon tasalaatuisuus ja herran elämän kovin kokemus tuntuu olevan muisto nuoruudesta, jolloin saatiin varoitus sähköyhtiöiltä, että kotitalouksen olisi syytä välttää saunomista ja ylimääräistä sähkönkulutusta. Hurjia nuo joidenkin nuoruuden traumat. Jotta näiltä hurjilta kokemuksilta vältyttäisiin, niin Suomeen pitää ehdottomasti lisätä ydinvoimatuotantoa. Huh tätä argumentoinnin tasoa! Kummallista, miten energian kulutus kasvaa tai vähenee aina sen mukaan, mikä on kirjoittajan tai puhujan näkökulman mukainen tarve. Saarenpää perustaa näkemyksensä Suomen Energiateollisuus ry:n ( = energiayhtiöiden yhteenliittymä eli bisnestä tekevä pääoma) selvitykseen, jossa lisäenergiantarve vuoteen 2020 on "tuhansia megavatteja"! Tässä ei liene huomioitu ollenkaan negawatteja (Sinnemäen uustermi!), eli sitä wattimääärää, mikä energiatehokkuutta lisäämällä säästetään. Työ- ja elinkeinoministeriön laskelmien mukaan on selkeästi osoitettu, että Suomen energiankulutus kääntyy laskuun vuoteen 2010 mennessä. Miksi siis rakennettaisiin epävarmaa ja vanhaaikaista ydinvoimaa, jos ainoa tarve on myydä sitä ulkomaille ja tehdä bisnestä!