— Hanna Halmeenpää

Vuosisadan Fenno-venytys

Hanna Halmeenpää

Valtio-opin professori Ilkka Ruostesaari ei ihmettele sitä, että ihmisten usko politiikkaan murenee samaan tahtiin kuin Fennovoiman uskottavuus. Ihme olisi, ellei näin kävisi. Yhtiön suurimman osakkaan, Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtaja Elina Engmanin 17.7. julkaistu  selitysvalikoima Suomi-areenalla Porissa herätti paitsi epäuskoa, myös ennenkaikkea myötähäpeää. Engman hoitaa työtehtäväänsä tunnollisesti ja on pistetty paljon vartijaksi nyt, kun toiset eivät enää kehtaa. Mitäpä muuta yhtiön suunnalta kaikessa uskomattomuudessaan voi odottaa, kuin kroatialaisfirma Migritin puolustelua, kaikesta huolimatta. Fennovoimalla on ilmeinen tarve pohjustaa sitä selkänojaa, johon yhtiössä otetaan tukeva takakeno, mikäli hanke tyssää rakentamislupavaiheeseen. Lupapäätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Uskoa ja luottamusta politiikkaan koettelee myös ministeri Olli Rehn. Työ- ja elinkeinoministeriö teki Rehnin johdolla aivan oikean ja odotetun johtopäätöksen Migrit Solarna Energijan sopivuudesta periaatepäätöksen tarkoittamaan ”kotimaisuus”-raamiin. Kun ministeri tekee työtään, linjaa poliittisia ratkaisuja ja antaa lausuntoja, keskiverto suomalainen ajattelee, että ministerin sanaan pitää luottaa. Näin saattaa jopa ajatella keskiverto kansanedustajakin. Aikataulun venytys Fennovoima-päätöksen suhteen, päinvastaisista lausunnoista  huolimatta näyttää räikeältä takinkäännökseltä ja sitä se myös on. Valmista piti tulla kesäkuun lopussa jätetystä rakentamislupahakemuksesta tehtyjen lisäselvitysten jälkeen, ilman jatkoaikaa. Eduskunnan hyväksymä periaatepäätös, talousvaliokunnan mietintöön kirjatun mukaisesti tarkoitti todellakin sitä, että 60 % kotimais-eurooppalainen omistus on selvillä rakentamislupahakemusta jätettäessä, ei vasta joskus myöhemmin.

Meneillään on siis tuntemattomin poliittisin perustein tekaistu jatkoaika rakentamislupahakemuksen täydentämiselle, ennalta määrittelemättömän pitkäksi ajaksi, ja joka tapauksessa ainakin 6. elokuuta saakka. Ministeri on todennut tämän olevan myös oikeuskanslerin linjaus. Tulkinnan perustelut olisi avoimuuden nimissä hyvä olla tiedossa muillakin kuin Rehnillä ja TEM:in virkamiehillä. Epävakauden ohella Fennovoiman ja tätä menoa myös työ- ja elinkeinoministeriön tavaramerkiksi muodostuu kaikenkarvainen virallisten prosessien loputon täydentäminen. Sopiiko olettaa, että käytäntö koskee tasapuolisesti kaikkia, ei vain ydinvoimayhtiöitä?

Fennovoima-päätös sen kuin venyy ja paukkuu, ennennäkemättömiä reittejä pitkin. Tämän temppuradan päätteeksi hankkeen soisi vihdoin katkeavan omaan mahdottomuuteensa. Suunnattomat vaikeudet vuosienkaan kuluessa löytää relevantteja energia-alan osaajia tai riittävää määrää muitakaan ”kotimaisia” omistajia, osoittaa energiamarkkinoiden ajaneen uuden ydinvoimabisneksen ohi niin että kohina käy. Jatkamalla konservatiivisella ydinvoimatiellä, farssimaisen Fennovoiman siivittämänä Suomi tärvää paitsi maineensa, myös mahdollisuutensa energiajärjestelmän aitoon modernisointiin puhtaan, kotimaisen energian turvin. Kansantalouden, vaihtotaseen ja työllisyyden kannalta Fennovoimaa parempia vaihtoehtoja on vaikka muille jakaa. Arvoisa elinkeinoministeri Rehn, arvoisa pääministeri Sipilä, minkälaiseen energiatulevaisuuteen te todella haluatte Suomen luotsata?