— Hanna-Kaisa Lähde-Summanen

Suomalaiset eivät osaa käyttää kondomia

Vuosi 2006, kaikkien aikojen synkin HIV-vuosi Suomessa. HIV on kaikkineen vaaroineen ollut suomalaisten tieoisuudessa vuosikausia. "Apinoiden tauti", josta 80-luvulla ennustettiin ihmiskunnan tuhoajaa. Maailmalla AIDS tappaa joka päivä. Suuri osa vaimoista saa HIV-tartunnan omalta aviomieheltään. Terveysjärjestöt satsaavat kiivaasti naisten seksivalistukseen Afrikassa ja Aasiassa. Kouluterveydenhoidon taso on omassa maassamme joutunut leikkurin kohteeksi. Terveyskasvatusta on karsittu opetussuunnitelmista. Päihdevalistukselle ja huumetietoudelle ei jää opetussuunnitelmissa tilaa. Vuorovaikutusta ja seksuaalisen kanssakäymisen vastuullisuutta ei opeteta juuri lainkaan. AIDS ei enää ole vain "huumeenkäyttäjien seksitauti." Ihmisillä on lukuisia seksikumppaneita elämänsä aikana. Seksimatkoja tehdään kaukomaille ja venäjälle. HIV-tartunnan voi saada kuka tahansa, keneltä tahansa. Kondomi ei enää ole vain toimivaa perhepolitiikka, vaan sitä kannattaa käyttää myös henkivakuutuksena.