— Hannonen Paloma

Valepoliitikot paljastettava

Edistys, sivistys, vapaamielisyys, luonnonsuojelu, eläinten oikeudet, sananvapaus ja valinnanvapaus ovat jäämässä toisen keskustelun jalkoihin. Siinä asiaa tärkeämpää on se, kuka sanoi, mitä sanoi, kuka kuvasi, mitä lupasi ja millä motiiveilla. Keskustelu on tervetullutta ja tarpeellista. Ainoastaan keskustelun suunta ja siitä seuraavien toimenpiteiden hitaus tai puute hämmentää.

Syy tähän on selvillä. Valepoliitikot. Heitä on soluttautunut poliitikkojen joukkoon ilman pätevyyttä tai kykyä muodostaa omia mielipiteitä. Valepoliitikkotapauksia ei ole nostettu julkisuuteen yhtä pontevasti kuin valelääkäri- tai valelentäjätapauksia, vaikka valepoliitikotkin suorittavat leikkauksia ja kirjoittavat reseptejä tulevaisuudelle. Voidaan suorastaan puhua kansallisen turvallisuuden uhasta.

Mistä valepoliitikon tunnistaa ja kuinka tulisi toimia sellaisen kohdatessa? Ensinnäkin: älä panikoi äläkä ruoki valepoliitikkoa. Valepoliitikko ei paljastu helposti, vaan tarvotaan pitkällinen arvio aitoudesta. Tämä siksi, että poliitikon paperit on helppo väärentää ja ammattitermistö on nopeasti opeteltavissa.

Eräs valepoliitikon tyypillinen indikaattori on puhe siitä, kuinka jonkin asian on oltava oikein, koska se on laillista. Varsinaisen lain tosin säätää kyseinen valepoliitikko. Toinen indikaattori valepoliitikosta on se, että valepoliitikon puheessa moraalisuus ja eettisyys automaattisesti toteutuvat nykylainsäädännöllä.

Kolmas valepoliitikon tuntomerkki on laskutaidottomuus. Valepoliitikolle yksi plus yksi ei ole kaksi, vaan loputtomiin jatkuvaa talouskasvua rajallisilla resursseilla. Hänelle logiikka on vieras harrastus, ja kilowattitunnit ovat vain numeroita, joilla peitellään sitä tosiasiaa, ettei lisäydinvoimaa tarvita.

Meidän tulisi miettiä, kuinka valepoliitikot saadaan kiinni jo työhönottovaiheessa. Mitä kysymyksiä haluamme kysyä henkilöiltä, jotka vastaavat kokonaisten kansakuntien hyvinvoinnista ja planeetan tulevaisuudesta? Millaisen suodattimen tarvitsemme, jotta kuulemme todellisuuden retoriikan takaa?

Paloma Hannonen, Vihreiden ja nuorten opiskelijoiden liiton puheenjohtaja