— Hannonen Paloma

Ilman opintotuen sitomista indeksiin opiskelijan elo kurjistuu

Kokoomusopiskelijat väittävät tiedotteessaan, että opintotuen sitominen indeksiin estäisi opintotuen kehittämisen ja että indeksiin sitominen olisi kallis kuluautomaatti.

Kokoomusopiskelijoiden ajattelutapa kuitenkin on hakoteillä. Käytännössähän he vaativat opintotuen tasaista laskemista, sillä inflaation myötä opintotuen ostovoima vähenee koko ajan pikkuhiljaa. Jos opintotukea ei sidota indeksiin, saavat opiskelijajärjestöt jatkuvasti taistella erillisten korotusten puolesta.

Opiskelijoiden energian käyttäminen samaan taisteluun vuodesta toiseen saattaa tietysti palvella joitain tahoja, sillä silloin monen muun asian puolesta metelin pitäminen voi jäädä vähemmälle. On myös outoa väittää, että opintotuen kehittäminen olisi indeksiin sitomisen jälkeen mahdotonta. Indeksiin sitominen ei sido opintotuen rakennetta.

Järjestön tiedotteesta paistaa läpi halu tehdä opintotuesta “kannustavaa”, mikä tuntuu tarkoittavan opiskelijoille lisää niukkuutta ja hampaiden kiristelyä. Samalla unohtuu, että opiskelijoiden toimeentulo on ollut heikkoa jo pidemmän aikaan. Viidentoista vuoden odottaminen toi opiskelijoille pienen helpotuksen, kun opintorahaa korotettiin 15%, eikä tämäkään korotus vastannut todellista hintatason nousua.

Kokoomusopiskelijoiden pelko siitä, että opintotuen sitominen indeksiin olisi merkittävä kuluautomaatti, on myös turha. Suurin osa yhteiskunnan perustuista on sidottu indeksiin, joten olisi oikeudenmukaista, että myös opiskelijoiden toimeentulotuki taattaisiin näin. Opiskelijoiden tulotason heikentyminen voisi myös pidentää entisestään opintoaikoja, sillä työskentely opintojen ohella lisääntyisi todennäköisesti vielä entisestäänkin.

Lopullinen suunta opiskelijoidenkin toimeentulon kehittämisessä on kaikille maksettava perustulo, joka toisi myös opiskelijan elämään varmuutta. Opintotuen jälkeenjääneisyyden hyvä osoitus on se, että opiskelijat hyötyisivät perustulosta todennäköisesti kaikista ihmisryhmistä eniten.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden on helppo kiittää vihreää eduskuntaryhmää selvistä linjauksista opintuen sitomiseksi indeksiin. Opintotuen sitominen indeksiin on järkevää, oikeudenmukaista ja johdonmukaista. Kuinka kauan seuraavaa korotusta pitäisi kokoomusopiskelijoista odottaa?

Heikki Sairanen ja Paloma Hannonen, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajat

Kuva: Randy OHC