— Heidi Hautala

Ydinvoima on auringonlaskun energiaa

Suomessa on käynnissä hengästyttävä kilpajuoksu uusien ydinvoimaloiden rakentamiseksi, kuudennen ja ehkä seitsemännenkin, viidennen ollessa vielä rakenteilla.

TVO ja Fortum ovat tänään ilmoittaneet jättävänsä hallitukselle kumpikin oman ydinvoimalahakemuksensa. Lisäksi saksalaisen energiajätti E.Onin ympärille luodulla Fennovoimalla on meneillään ydinvoimalaselvitys neljällä paikkakunnalla. Niillä asuvat ihmiset huomaavat heräävänsä painajaiseen, joka on totta. Tilanne on kansainvälisesti täysin ainutlaatuinen.

Yhtiöiden kaavailut uusien ydinvoimaloiden rakentamiseksi Suomeen osoittavat yritysten piittamattomuutta yhteiskunnan energiapoliittisesta kokonaisedusta.

Ydinvoiman lisärakentaminen tekisi vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi Suomelle tulossa olevien uusiutuvien energialähteiden tavoitteen täyttämisen. Yhtälö, jossa yhtä aikaa tavoitellaan sekä uusiutuvien energialähteiden että ydinvoiman lisäämistä, on matemaattinen mahdottomuus. Molempia emme voi saada.

Mikään yllätys ei ole se, että Vihreät kannattavat uusiutuvien energialähteiden voimakasta lisäämistä ja vastustavat ydinvoimaa - myös hallituspuolueena. Uusiutuvissa on tulevaisuus, ydinvoima on menneisyyttä.

Ydinvoimaan liittyy ongelmia koko sen elinkaaren aikana uraanin louhinnasta satoja tuhansia vuosia radioaktiivisena pysyvään jätteeseen. Ydinvoiman voimakas lisärakentaminen moninkertaistaisi vaarallisten ydinaineiden kuljetukset.

Ydinvoiman kannattajilta tuntuu kummallisen usein unohtuneen, että ydinjäteongelma on käytännössä ratkaisematta melkein kaikkialla. Suomalaiset eivät myöskään halua omasta maastaan toisten ydinjätekaatopaikkaa. Tämä visio esiintyy aika usein keskieurooppalaisissa suunnitelmissa.

Uudet ydinvoimahankkeet korvaavat maailmalla lähinnä nopeaa tahtia käytöstä poistuvaa ydinvoimaa, ja käsitys ydinvoimasta ilmastonmuutoksen ratkaisuna on siksikin valheellinen. Ydinvoimalat tuottavat 16 % maailman sähköstä, 6 % kaupallisesta energiasta ja 2-3 % kaikesta energiasta.

Ydinvoima kulkee kaikista vastaväitteistä huolimatta kohti auringonlaskua. 31 ydinvoimamaata on vähentänyt ydinvoiman osuutta kokonaisenergiantuotannostaan sitten vuoden 2003. Alalla on osaamishävikki ja vakavia pullonkauloja. Vain yksi yritys, Japan Steel Works, pystyy valmistamaan tiettyä komponenttia. Dynaamiset kilpailijat muun muassa uusiutuvan energian sektoreilla tuovat esiin ikääntyvän teollisuudenalan ongelmia.

Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää aitoa sitoutumista uusiutuvien energialähteiden edistämiseen ja energiansäästöön. Se on järkevää myös taloudellisesta näkökulmasta. Uusiutuvan energian maailmanmarkkinat kasvavat 10-60 prosentin vauhtia. Sitra on esittänyt, että Suomesta tehtäisiin puhtaan teknologian edelläkävijä. Tuulivoiman osalta tämä tarkoittaisi kotimaan markkinoiden avautumista, jotta kotimainen tuulivoimateollisuus saisi näyttöjä, joita maailmanmarkkinoille pääsyyn tarvitaan.

Jos yhtiöt kaikesta huolimatta aikovat hakea lupia uusien ydinvoimaloiden rakentamiseen Suomeen, hallituksen tehtävänä on perusteellisesti arvioida hankkeiden vaikutus Suomen mahdollisuuksiin selviytyä tulevaisuuden maailmassa.