— Heidi Hautala

Kahdet kasvot

Ulkoministeri Alexander Stubb on saanut kansainvälistä huomiota vaatiessaan, että EU:n pitää alkaa harjoittaa "arvostavaa ulkopolitiikkaa". Ihmisoikeuksissa pitää siten ottaa huomioon, että valtioita on monenlaisia.

Onneksi on Wikileaks. Myös Suomen kahdet kasvot paljastuvat.

Pääministeri Matti Vanhanen ilmoitti elokuussa 2009 Yhdysvalloille, että Suomi ei ota Guantanamosta Kiinan uiguureja. Nyt siis selvisi, miksi Suomi hiukan myöhemmin katsoi Suomeen pyrkivien uiguurien olevan turvallisuusriski.

Kirjoitin yhdessä kansanedustaja Rosa Meriläisen kanssa jo keväällä 2007 presidentti Tarja Haloselle, että Suomen tulisi antaa turvapaikka uiguureille. Muistaakseni koko aikana on puhuttu yhdeksästä henkilöstä. Presidentti ei vastannut meille.

Wikileaksin paljastus sopii hyvin niihin kokemuksiin, joita minulla on Vanhasen ja Halosen suhtautumisesta Kiinaan. Kun Dalai lama oli tulossa Suomeen kesällä 2006, hätä oli suuri, että Suomen EU-puheenjohtajavaltiona isännöimä ASEM-huippukokous menisi pilalle Kiinan pillastuessa. Jälleen kerran oli mahdotonta järjestää Dalai lamalle ministeritapaamista. Presidentti sanoi minulle yksityisesti, että Tanska oli joutunut Dalai laman kanssa oikeisiin vaikeuksiin. Ihmettelin erityisesti sitä, että ulkoministeri Erkki Tuomioja suorastaan valehteli minulle samana syksynä, kun otin asian puheeksi eduskunnan kyselytunnilla.

Kaksinaismoraali ja "arvostava ulkopolitiikka" ovat toivottavasti kaksi yhteensopimatonta asiaa, vai kuinka, ulkoministeri Stubb?