— Heidi Hautala

Uutta näkemystä Finnairin hallitukseen

Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunta sai minulta viime viikolla tehtävän valmistella uusi ehdotus Finnairin hallitukseksi. Yhtiökokous pidetään jo 28. maaliskuuta. Pikatoimeksiannosta huolimatta nimitystoimikunta sai aikaan mallikelpoisen tuloksen.

Yhtiön hallitukseksi ehdotetaan seuraavaa kokoonpanoa: Vanhoista jäsenistä jatkavat puheenjohtaja Harri Sailas ja Harri Kerminen, ja uusina mukaan ehdotetaan Klaus W. Heinemannia, Maija-Liisa Frimania, Merja Karhapäätä, Jussi Itävuorta ja Gunvor Kronmania.

Tässä kokoonpanossa ei ole tarvinnut tinkiä liikkeenjohdon osaamisen eri osa-alueista, ja samalla mukaan on saatu ihmisiä, jotka tuntevat Finnairin liiketoimintaympäristöä ja ymmärtävät yhteiskunnan tarpeita ja perusteltuja odotuksia. Arvostan ja kiitän näitä ammattilaisia, jotka pystyvät ja haluavat ottaa vastuun monella tapaa varsin haastavassa muutostilanteessa olevan yrityksen hallitustyöskentelystä.

Uskon, että uuden hallituksen nimityksen myötä Finnair saa paremman mahdollisuuden toteuttaa strategiaansa menestyksellisesti. Toivon yhtiön johdolta ja henkilöstöltä sitoutumista yhtiön tulevaisuuteen.

Tämä ehdotus osoittaa, että hallitustyöskentelyyn päteviä ihmisiä löytyy sen aivan tutuimman kotimaisen bisneseliitin ulkopuoleltakin. Samoin tasa-arvon kannalta hyvään tulokseen voidaan päästä ilman kiintiöitäkin, kun toimeen tartutaan tosissaan. Finnairin hallituksen jäsenistä on nyt 42,5 prosenttia naisia, kolme seitsemästä. Valtion yhtiöiden hallituksissa muuten on 50/50 molempia sukupuolia ennestään ainakin Raskonessa, Altiassa ja Suomen Erillisverkoissa, ja Motiva Oy:n hallituksessa on naisenemmistö.

Aion ministerikauteni aikana ohjata muidenkin valtionomisteisten yritysten hallitusten valintaa niin, että niistä tulee reilusti monimuotoisempia. Toivon sen ennen pitkää heijastuvan myös laajemmin koko yritysmaailmaan. Hallitusten monimuotoisuus ja johdon riippumattomuus synnyttää luottamusta yritysjohdon ja työntekijöiden kesken, samoin yritysten ja niiden asiakkaiden välillä.

 

 

Jaa sivu: