— Heidi Hautala

Israelin siirtokunnista tulevat tuotteet merkittävä

Ostaisitko tuotteita, joiden tietäisit tulevan Israelin siirtokunnista? Moni ei ostaisi, koska kokee, että näitä tuotteita ostamalla tuetaan laittomien siirtokuntien talouskasvua ja hyväksytään siirtokuntiin liittyvät ihmisoikeusloukkaukset.

Nyt valinnan tekeminen kaupan hyllyllä on kuitenkin mahdotonta, koska Suomessa myytävien tuotteiden alkuperämerkinnöissä Israelia ja siirtokuntia ei eroteta toisistaan. Myös siirtokunnissa valmistetut tuotteet merkitään siis israelilaisiksi, vaikka siirtokunnat sijaitsevat kansainvälisen oikeuden vastaisesti palestiinalaisalueilla. Nyt siirtokunnat hyötyvät kansainvälisestä kaupankäynnistä, mikä puolestaan vahvistaa niiden taloudellista asemaa ja vaikeuttaa Israelin vetäytymistä miehittämiltään alueilta.

EU-komission edustaja totesi keväällä, että siirtokunnasta peräisin olevan tuotteen merkitseminen israelilaiseksi on kuluttajan harhaanjohtamista - ja näin EU-direktiivin (2005/29/EC) vastaista. Suomi on toivonut EU:n antavan jäsenmaille yhtenäisen ohjeen siirtokuntatuotteiden merkitsemisestä.

Meidän ei kuitenkaan pidä odottaa EU:n liikkumista. Selkeä ohjeisto, joka velvoittaisi suomalaiset kaupat merkitsemään siirtokuntatuotteiden alkuperän, on laadittava nopeasti. Esimerkiksi Tanska, Britannia ja Etelä-Afrikka ovat tämän jo tehneet.

Israelin siirtokunnat pirstovat palestiinalaisalueita ja ovat merkittävä este Lähi-Idän rauhanprosessin etenemiselle. EU ja YK ovatkin tuominneet Israelin siirtokuntapolitiikan useaan otteeseen. Tuotteiden alkuperän merkitseminen tukisi Suomen ja EU:n ulkopoliittista linjaa siirtokuntakysymykseen, Israelin miehitykseen ja Lähi-Idän rauhanprosessiin.