— Heidi Hautala

Kehysriihi: Päästöhuutokauppatulot kehitysyhteistyöhön ja ilmastotoimiin

Tämänpäiväinen kehysriihi oli vedenjakaja: pitääkö Suomi kiinni kansainvälisestä sitoumuksestaan auttaa maailman köyhimpiä antamalla 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Olen erittäin tyytyväinen siihen, että hallitus päätti ohjata hallitusohjelman mukaisesti kaikki päästöhuutokauppatulot hallituskauden ajan kehitysyhteistyöhön ja sen osana kansainvälisiin ilmastotoimiin. Suomen on syytä mainostaa tätä innovatiivista rahoitusmallia kansainvälisesti. Jos muutkin maat sitoutuisivat samaan malliin, lisääntyisivät resurssit kehitysmaiden auttamiseen merkittävästi.

Samalla olen kuitenkin surullinen siitä, että osana muita säästöjä päätettiin suunnitellusta kehitysyhteistyöstä leikata vuosittain 29 miljoonaa vuonna 2015, 30,5 miljoonaa vuonna 2016 ja 32 miljoonaa vuonna 2017.* Kehitysyhteistyöstä on leikattu kaikilla hallituskauden kehyskierroksilla, nyt saisi jo riittää. Eurooppalaista talouskriisiä ei pidä laittaa maailman köyhimpien maksettavaksi.

Hallitus on sitoutunut tasaiseen määrärahakehitykseen, jonka seurauksena 0,7-tavoite voidaan saavuttaa. Tämän tavoitteen täyttämiseen vuoteen 2015 mennessä olemme sitoutuneet EU:ssa vuonna 2005. Jotta tavoite saavutettaisiin, tarvittaisiin päästöhuutokauppatuloja vuosina 2013-2017 aina 122 miljoonasta 452 miljoonaan euroon.

Hallitusohjelman ja köyhille antamamme lupauksen toteutuminen riippuu siis päästöhuutokaupan hintakehityksestä. Tämän takia tavoitevuotemme 2015 kehitysmäärärahojen määrään on palattava ensi vuoden neuvotteluissa. Mehän emme ole luopuneet 0,7-tavoitteestamme.

* Päivitys 22.3. - Leikkauslukuja vuosien 2016 ja 2017  osalta on täsmennetty.