— Heidi Hautala

500 Syyrian pakolaista saa turvan Suomesta

Hallitus päätti juuri ottaa vastaan 500 Syyrian pakolaista ensi vuonna. Paketti on kaksijakoinen: niin sanotulla lisäkiintiöllä vastaanotetaan 300 Syyrian kriisistä kärsivää ja lisäksi syyrialaisille varataan 200 paikkaa ensi vuoden 750 hengen pakolaiskiintiöstä. On tietenkin myös selvä, että heistä jokaisella on oikeus perheenyhdistämiseen.

Päätös vastaa omaan vaatimukseeni siitä, että Suomen on osallistuttava pakolaistilanteen ratkaisemiseen. Olisin itse ollut valmis suurempaan kiintiöön, ja voi hyvin olla, että hallitus joutuu vielä palaamaan asiaan. Kriisihän ei ikävä kyllä osoita nopean päättymisen merkkejä.

Toivon, että tiukasta taloustilanteesta huolimatta suomalaiskunnat avaavat nyt ovensa syyrialaisille, niin että tulijoille löydetään pian paikat. Ahvenanmaalla on jo ilmaistukin kiinnostusta syyrialaisten vastaanottoon.

Tehty päätös on todella tarpeen. Syyriassa on meneillään hirvittävä humanitaarinen katastrofi, joka on johtanut myös vuosituhannen pahimpaan pakolaiskriisiin. Vierailin itse kesällä Jordaniassa Zaatarin pakolaisleirillä, jossa asui noin 120 000 Syyrian kriisiä paennutta. Tällä matkalla näin itse, miten valtava avun tarve on.

Pakolaisia on nyt yli kaksi miljoonaa. Lisäksi maan sisällä yli 4 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa ja siirtynyt asumaan muualle, joko sukulaisten tai ystävien luo tai tyhjänä oleviin kouluihin, tai pystyttänyt oman telttansa sinne, minne on kyennyt.

Syyrian naapurimaat ovat osoittaneet suunnatonta vieraanvaraisuutta pakolaisille. Miltei kaikki Syyriasta lähteneet pakolaiset ovat asettuneet naapurimaihin: Jordaniaan, Libanoniin, Turkkiin, Irakiin ja Egyptiin. Meidän velvollisuutemme on nyt myös auttaa näitä maita, joiden omastakin väestöstä miltei pari miljoonaa tarvitsee humanitaarista apua.

Suomen päätös ottaa vastaan 500 pakolaista on väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin Saksan ilmoittama 5 000. Aivan eri sarjassa tässä vastuunkannossa on tietenkin Ruotsi, joka on päättänyt myöntää kaikille maassa oleville ja turvapaikkaa hakeville syyrialaispakolaisille pysyvän oleskeluluvan.

Suomi tukee Syyrian kriisistä kärsiviä myös humanitaarisen avun keinoin. Tukemme on kriisin alusta laskien ollut 12,1 miljoonaa euroa humanitaarista apua. Juuri nyt työn alla on humanitaarisen avun syksyn varainjako. Tarkoituksena on myöntää Syyrian kriisistä kärsivien tukemiseen humanitaarista apua lisää 5-7 miljoonaa.