— Heidi Hautala

Turkin ihmisoikeusloukkauksia ei voi sivuuttaa

Heidi Hautala

Tänään vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Euroopan parlamentissa päivä on omistettu pakolaisnaisille, jotka kohtaavat valtavan määrän vaikeuksia, syrjintää ja väkivaltaa niin lähtömaissa, pakomatkansa varrella kuin sen määränpäässä.

Välimeren kautta alkuvuoden aikana saapuneista 56 % oli naisia ja lapsia. Eurooppa sulkee oviaan kaikkein haavoittuvimpien edestä, vaikka heidän peräänsä on Suomessakin kovasti huudeltu. Missä ovat naiset ja lapset, miksi tänne tulee vain nuoria miehiä? Nyt naiset ja lapset ovat kylmissä telttaleireissä Balkanin pelloilla ja kreikkalaisissa kylissä. Heidän turvaanpääsynsä on meidän kaikkien vastuulla.

EU-maiden ja Turkin johtajat saavuttivat aamuyöllä alustavan yhteisymmärryksen toimista läntisen Balkanin pakolaisreitin sulkemiseksi. Sopimus herättää kysymyksiä ihmisoikeuksien toteutumisesta. EU:n ja Turkin välinen sopimus ei voi ohittaa kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sopimuksia. Oikeus hakea turvapaikkaa on taattava jatkossakin.

Mahdollinen sopimus lyödään lukkoon ensi viikolla järjestettävässä uudessa huippukokouksessa. Sen myötä Kreikkaan Välimeren ylitse saapuneet turvapaikanhakijat palautettaisiin takaisin Turkkiin. Turkki puolestaan lähettäisi jokaista Kreikasta palautettua turvapaikanhakijaa kohden yhden pakolaisen leiriltä EU-maihin.

Turkki yllätti EU:n tuomalla viime hetkellä pöytään uuden listan vaatimuksia. Pakolaisten auttamiseen aiemmin luvattujen kolmen miljardin lisäksi Turkki haluaa kolme miljardia euroa lisää. Mukana on myös täysi viisumivapaus Turkin kansalaisille EU-alueelle kesäkuuhun mennessä ja jäsenyysneuvotteluiden vauhdittaminen.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n johtaja Filippo Grandi kommentoi sopimusta tänään Euroopan parlamentille tuoreeltaan painottaen, ettei automaattisia palautuksia Turkkiin voida hyväksyä. Suunnitelma massapalautuksista maasta toiseen ilman kansainvälisen lain määrittelemiä pakolaisten suojelutoimia on hänen mukaansa huolestuttava.

Turkin ihmisoikeustilanne on erittäin huolestuttava. Toissapäivänä Turkin poliisi ampui naistenpäivän mielenosoituksen osallistujia kumiluodeilla ja kyynelkaasulla. Hiljattain viranomaiset ottivat haltuunsa opposition johtavan sanomalehden Zamanin ja ampuivat mielenosoittajia kyynelkaasulla. EU ei saa sulkea silmiään Turkin tilanteelta ja Erdoğanin itsevaltaisilta otteilta päästäkseen eroon pakolaisista.

Ihmissalakuljetuksen estäminen on tärkeää. Turvallisten ja laillisten reittien luominen Eurooppaan on ensiarvoista. Humanitaarisen viisumin käyttöönotto, pakolaiskiintiöiden kasvattaminen ja perheenyhdistämisen helpottaminen tekisivät kaikki osaltaan salakuljetuksesta tarpeetonta. Dublinin-järjestelmän uudistaminen tarjoaa mahdollisuuden oikeudenmukaisesta taakanjaosta sopimiseen EU-maiden kesken.

Jotta ihmisten ei tarvitsisi paeta kodeistaan, on ongelmien perimmäisiin syihin puututtava päättäväisesti. Konflikteja ja katastrofeja voidaan ehkäistä esimerkiksi kehitysyhteistyöllä, humanitaarisella avulla, rauhanvälityksellä ja ilmastonmuutosta torjuvin toimin.