— Heikki Korpela

Poznanissa rakennettava ilmastoluottamusta

Kuva: Antti-Juhani Johansson

Luovutimme ViNOn toisen puheenjohtaja Laura Nordströmin kanssa tänään eduskunnassa ympäristöministeri Lehtomäelle ajanottokellon, joka ottaa aikaa Kööpenhaminan ilmastoneuvotteluihin vuonna 2009. Kelloja ovat saaneet myös muiden Euroopan maiden ympäristöministerit osana "Lähtölaskenta ilmastoratkaisulle" -kampanjaa.

Finanssikriisissä keskeiseksi kysymykseksi on noussut luottamus. Luottamuksen ripeä rakentaminen on oleellista myös ilmastokriisin ratkaisussa. Poznanissa YK:n ilmastoneuvotteluissa tulee tämän viikon aikana rakentaa luottamus siihen, että ensi vuonna Kööpenhaminassa sovitaan kattavasta ja kunnianhimoisesta jatkosta Kioton sopimukselle.

EU on ollut kansainvälisen ilmastopolitiikan veturi. Nyt sen resurssit ovat kuluneet oman ilmastopaketin sorvaamiseen. EU:n tulisi muistaa roolinsa myös kansainvälisenä aloitteentekijänä. Suomi taas voisi toimia erityisesti Venäjän suuntaan neuvottelijana hyvien yhteyksiensä vuoksi. Ilmastodiplomatia Venäjän suuntaan tulisi ottaa hallituksen vuoden 2009 yhdeksi painopisteeksi.