— Heikki Sairanen

Kehitysapua on tehostettava ja lisättävä

Viime aikoina Suomessakin on herännyt keskustelu kehitysavusta.Esimerkiksi Björn Wahlroos kuvasi kehitysapua "rahan heittämisenä Kankkulan kaivoon".

Wahlroosin oli lausuntoon innoittanut ekonomisti Dambisia Moyon kritiikki kehitysapua kohtaan. Moyon kirja Dead Aid jatkaa mm. William Easterlyn kirjassaan The White Man's Burden: Why the West's Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill and So Little Good viljelemää kritiikkiä kehitysapua ja sen tuloksia kohtaan.

Kirjoissa nostetaan esiin kehitysavun nurjia puolia. Länsimaiden apu pahimmillaan pönkittää paikallisia diktaattoreita ja rikollisjärjestöjä ylläpitäen näin esimerkiksi monessa kehitysmaassa rehottavaa korruptiota. Toisaalta apu voi myös tuhota paikallisväestöltä elinkeinonharjoittamisen mahdollisuuksia kun esimerkiksi ulkomainen ilmainen rekkakuormallinen ruokaa tai vaatteita, syö paikallisten yrittäjien mahdollisuuden ansaita työllään. Tälläiset ongelmat ovat myös monen paikallisen kokemusten mukaan todellisia.

Sekä Walhroos että kehitysavun kriitikot kuitenkin lankeavat liian laajoihin yleistyksiin kehitysavusta. Kehitysapu ei ole kaikki identtistä. Esimerkiksi rokotukset tai vesihuollon varmistaminen, eivät luo samanlaisia ongelmia kuin ruuan ylijäämätuotannon dumppaaminen. Ja ruoka-apukin on tarpeen ihmisten ollessa akuutissa hädässä, mutta tietenkin tärkeintä on luoda edellytykset alueen ihmisille tuottaa oma ruokansa. Kaikki viittaa siihen, että Suomen käyttämä raha kehitysapuun menee kohteisiin, joissa siitä on reilusti enemmän hyötyä kuin haittaa.

On erittäin toivottavaa, että koko kehitysavun kritisoinnista pääsemme miettimään todellisia keinoja siihen, minkälainen apu toimii ja millainen ei. Ikävä kyllä kritiikki tahtoo lähinnä tarkoittaa Suomessa kehitysavun lopettamista tai radikaalia vähentämistä, eikä kehittämistä tehokkaammaksi keinoksi auttaa maailman köyhimpiä.

Suomen on lunastettava lupauksensa ja nostettava kehitysavun osuus 7 promilleen bruttokansantuotteestaan mahdollisimman pian. Samalla rakentava kritiikki on otettava vastaan, jotta voidaan varmistaa, että kehitysavusta saataisiin mahdollisimman tehokasta. Tarvitsemme myös kehitysavun eri projektien ja tapojen puolueetonta arviointia, jotta varmistamme sen, että toimivin apu saa kaiken avun ja haitalliset apu voidaan pikaisesti lopettaa tai muuttaa toimivaksi.

Vaikka kehitysavun nostaminen on tärkeä tavoite, on hyvä muistaa, että enemmän kuin bruttokansantuotteen promillet, voisimme auttaa kehitysmaita reilulla kauppapolitiikalla. Vapaakauppa on tähän mennessä historiassa tarkoittanut lähinnä länsimaiden yritysten mahdollisuuta viedä tavaraa vapaasti kaikkiin maihin. Samalla esimerkiksi Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoilla on valtavat kauppaesteet juuri kehitysmaiden tuottamien tuotteiden kohdalla. Esimerkiksi EU:n maataloustuet tekevät kilpailun afrikkalaisille tuottajille vaikeaksi ellei jopa mahdottomaksi. Kehitysavun sinällään tarpeellisten laastarien lisäksi tarvitaan myös pysyviä ratkaisuja.

Heikki Sairanen, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) puheenjohtaja