— Heli Järvinen

30.12.2006 Jääkarhut vaarassa

Keskiviikkona uutisoitiin, että Yhdysvaltain hallitus harkitsee jääkarhujen lisäämistä erittäin uhanalaisten eläinten listalle. Ilmaston lämpeneminen kutistaa jääkarhujen pohjoisten elinalueiden jäätiköitä ja uhkaa lajin tulevaisuutta. Onko Yhdysvaltojen ilmastopolitiikan suunta siis vihdoin muuttumassa? Maa on aikaisemmin suhtautunut kriittisesti tutkimuksiin, jotka liittävät ihmisen toiminnan ja ilmaston lämpenemisen toisiinsa. USA ei ole myöskään ratifioinut Kioton ilmastosopimusta. Jos jääkarhut lisätään erittäin uhanalaisten eläinten listalle, USA:n hallitus ei saa jatkossa vaarantaa toimillaan lajin olemassaoloa ja elinalueita eli päätös tietää muutoksia maan viralliseen ympäristöpolitiikkaan. Jääkarhujen katoamisen lisäksi vaarana on, että Suomessa vietetään jatkossa yhä enemmän mustia jouluja ja lumettomia talvia. Lämpimän syksyn ja loppuviikon säänenneusteiden valossa ilmastonmuutos alkaa pikkuhiljaa konkretisoitua jopa ilmastopolitiikan myöhäisheränneille.