— Heli Järvinen

7.2.07 Miksi ei ydinvoimaa?

Energiaratkaisut ovat tulevan hallituksen suurin kysymys. Nykyinen puhemies Paavo Lipponen (sdp. ) puhuu ydinenergian puolesta maailmalla lainaten suoraan ydinvoimaa edistävän lobbarin sanoja. Nykyinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) vaatii, että kaikkien energiamuotojen tulee olla samalla viivalla, mutta näinhän ei voi olla. Uusiutuvien energiamuotojen tulee olla jo lähtötelineissä loikan verran muita edellä, sillä vain kehittämällä energiantuotantoamme kohti kestäviä ratkaisuja ratkaisemme omia energiaongelmiamme ja samalla hidastamme ilmastonmuutosta. Metsäenergia tietää paljon työtä ja työpaikkoja maaseudulle. Meillä itäsuomalaisilla on hyvät edellytykset olla metsäenergian ja sen vaatiman ympäristöteknologian mallialue. Maalämpö puolestaan on Suomessa täysin aliarvioitu ratkaisu. Esimerkiksi Ruotsissa maalämpöä hyödynnetään kolmen ydinvoimalan verran, kun Suomessa sitä hyödynnetään vasta 1/3 ydinvoimallisen verran. Ydinvoima sinänsä voi pienipäästöisenä vaihtoehtona vaikuttaa houkuttelevalta, mutta tarkemmin ajateltuna se ei sitä ole. Ensinnäkin ratkaisuna ydinvoimala edustaa jo vanhentunutta teknologiaa, jota ei missään muussa EU-maassa olla tällä hetkellä lisäämässä. Toiseksi se työllistää paljon metsäenergiaa vähemmän. Rakennusvaiheen työntekijöistäkin suuri osa on urakoitsijoiden myötä valunut ulkomaille. Ydinvoimalaan satsatut rahat ovat myös aina poissa muilta vaihtoehdoilta, eikä kyseessä ole ihan pikkusummat. Jo viidennen ydinvoimalan hinta-arvio on 3 miljardia euroa, ja sekään tuskin riittänee. Huonoa myönteisessä ydinvoimapäätöksessä on myös se, että viestinä se kannustaa vain kuluttamaan lisää sähköä. Mahdollinen sähköpulahan on aina uudella ydinvoimalalla ratkaistavissa. Jo siksi pääviestin tulee olla, että viimeistään nyt tarvitaan suunnan muutosta kohti energiaa säästäviä ratkaisuja, joita on jo olemassa! VTT arvioi, että matalaenergiaratkaisut vähentävät kerrostalojen energiankulutusta 70 prosenttia. USA:n energiavirasto taas arvioi, että pelkästään USA:ssa voitaisiin lakkauttaa yli 100 ydinvoimalaa, jos maan valaistus vaihdettaisiin ledeillä toimivaksi. Rikkaana länsimaana meidän tulisi ajatella energiapolitiikkaa myös omaa nenäänne pidemmälle. Kun meillä puhutaan yhden ydinvoimalan lisäyksestä, kaipaisi Intia saman tien yli 100 uutta voimalaa. Ja jos vaikka teknologinen osaaminen riittäisi niiden rakentamiseen, ovat hirmumyrskyt, tulvat ja maanjäristykset siellä aivan toisenlainen turvallisuusriski kuin meillä. Nyt Suomella ja muilla länsimailla on näytönpaikka uusin kestävien energiamuotojen kehityksessä ja markkinoinnissa. Kestävistä, ympäristöä säästävistä energiavaihtoehdoista pitää tehdä aidosti myös kuluttajan kukkarolle niitä edullisimpia.