— Heli Järvinen

Keskustan linja ei riitä

Pekka Nousiainen (kesk.) kirjoittaa 7.2. Itä-Savossa ja 8.2. Länsi-Savossa, että ilmaston muutos on suurin haasteemme. Hyvä, että asia keskustassakin jo sanotaan ääneen, sillä vihreät on tiennyt ja puhunut asiasta jo 20 vuotta! Nousiainen myös toteaa, että keskustan linjalle on nyt tulijoita. Enpä usko tai ainakaan toivo, sillä keskustan linja tuntuu olevan kovin linjaton. Nykyinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) vaatii, että kaikkien energiamuotojen tulee olla tulevaisuudessa samalla viivalla, mutta näinhän ei voi olla. Uusiutuvien energiamuotojen tulee olla jo lähtötelineissä loikan verran muita edellä, sillä vain kehittämällä energiantuotantoamme kohti kestäviä ratkaisuja ratkaisemme omia energiaongelmiamme ja samalla hidastamme ilmastonmuutosta. Metsäenergia tietää paljon työtä ja työpaikkoja maaseudulle. Meillä itäsuomalaisilla on hyvät edellytykset olla metsäenergian ja sen vaatiman ympäristöteknologian mallialue. Nyt Suomella ja muilla länsimailla on näytönpaikka uusin kestävien energiamuotojen kehityksessä ja markkinoinnissa. Siksi kestävistä, ympäristöä säästävistä energiavaihtoehdoista pitää tehdä aidosti myös kuluttajan kukkarolle niitä edullisimpia. Juuri tähän tähtäävästä ekologisesta verouudistuksesta nykyinen hallitus puhuu jo omassa kirjatussa hallitusohjelmassaan. Ja mitä on tehty: -pahimmalta saastuttajalta eli turpeelta on poistettu valmistevero -uudelleen täytettäviltä pakkauksilta on poistettu kansainvälisestikin arvostetun kierrätyksen taannut veroetu -maanviljelijöiden öljyn ja sähkön käyttöä on tuettu verohelpotuksin -lisäksi teollisuuden sähkövero on puolitettu. Eli teot ovat olleet täysin oman hallitusohjelman vastaisia. Koko maailma tarvitsee nyt tekoja, eikä vain puheita. Siksi keskustan linja ei yksinkertaisesti riitä, vaan nyt tarvitsemme toteutetun ekologisen verouudistuksen, joka tekee ympäristöystävälliset valinnat myös kukkarolle parhaiksi. Käytännössä se tarkoittaa uusien diesel-, hybridi- ja sähköautojen suosimista bensiiniautoihin verrattuna, hake-, pelletti- ja maalämmön suosimista sähkö- ja öljylämmitykseen verrattuna sekä juna-ja linja-automatkojen suosimista lentomatkoihin verrattuna. Raha on se helpoin ja oikeudenmukaisin ratkaisu tehdä niistä meille kaikille mahdollisia.