— Heli Järvinen

12.3.07 Pätkätyöläisten sosiaaliturvaa on parannettava

Arto Seppälä sanoo (Länsi-Savo 9.3.), että työelämän turvattomuuteen tulee vastata puuttumalla itse ongelmaan eli työsuhteiden kestoon eikä sopeutumalla siihen. Ajattelu on yhtä loogista kuin sanoisi syöpäsairaalle, että panostamme syövän syiden poistoon, mutta emme tarjoa hoitoa sen oireisiin. Nykyinen maailma on muuttunut hurjaa vauhtia pikayhteiskunnaksi, jossa työntekijöiden panos halutaan kuitata pikavoittoina. Siksi on tärkeää paitsi tehdä töitä pitkäkestoisten työsuhteiden puolesta myös parantaa pätkätyöläisten sosiaaliturvaa. Jokainen puolue myöntää, että nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme kyykyttää ja nöyryyttää käyttäjiään: esimerkiksi työmarkkinatukea nauttiva ei voi ottaa vastaan lyhytkestoista työtä ilman paperin pyöritystä ja riskiä kuukausitulojen laskusta. Perustulo tekisi työnteon kannattavaksi ja kannustavaksi kaikissa tilanteissa. Se ei tarkoita yletöntä rahan syytämistä kaikille, vaan nykyisen jo olemassa olevan perusturvan yksinkertaistamista ja selkeyttämistä. Ennen kaikkea perustulo on päänavaus ja haaste muille puolueille, jotta ne esittelisivät omia vaihtoehtojaan ratkaisuksi. Nykyjärjestelmän ongelmat myönnetään, mutta ehdotuksia muilta ei vain kuulu. Siksi politiikka kaipaa myönteistä kampanjointia ja Etelä-Savo kaipaa uusia, ennakkoluulottomia ja nostetta lisääviä kansanedustajia.