— Heli Järvinen

17.4. Maitohappoinen, mutta tehokas alku

Kun vilkkaan vaalitaiston jälkeen hyppäsi suoraan oman ryhmän sisäisiin sekä sen jälkeen neljän puolueen yhteisiin hallitusneuvotteluihin, on olo edelleen kuin maratonin viimeisellä kilometrillä. Maitohappo painaa jaloissa, mutta valoa on näkyvissä. Monelle –myös vihreälle- kysymys vihreiden mukanaolosta puhtaassa porvarihallituksessa on ollut visainen kysymys. Jostakin syystä vihreiden porvariyhteistyötä on vaikeampi hyväksyä kuin vaikkapa demareiden! Peruskysymys lienee kuitenkin se, voimmeko edistää omia tavoitteitamme helpommin hallituksessa vai sen ulkopuolella. Viiden tiukan ja pitkän neuvottelupäivän aikana on ruodittu kysymyksiä seitsemässä eri ryhmässä. Selvää on ollut koko ajan se, että kaksi suurinta hallituspuoluetta määräävät peruslinjan. Molemmat puolueet antoivat niin kovia vaalilupauksia, että niiden toteuttamiseen on luonnollisesti varattu jatkossa paljon rahaa. Sen sijaan vihreiden kädenjälki näkyy monessa pienemmässä, mutta silti tärkeässä asiassa. Perustuloa ei tule, mutta perusturvaa aletaan uudistaa. Opiskelijat saavat kaipaamansa 15 prosentin korotuksen opintorahaan, kansaneläkkeitä nostetaan 20 eurolla ja eläkkeiden verotus tasataan ansiotulojen tasalle. Itse neuvottelin kunta- ja alueryhmässä, ja tuin voimakkaasti esimerkiksi pienten lukioiden korkeamman valtionosuuden säilymistä, vaikka ne hallinnollisesti yhdistettäisiin toisiin lukioihin osaksi verkostolukiota. Toivottavasti tämä vähentää mörköjä kuntien hallintoa ja palvelurakenteita uudistettaessa. Kun vielä saimme oikeusministerin paikan, on selvää, että entistä demokraattisempi vaalilaki tulee taatusti valmisteltavaksi nopeasti. Toisaalta taas vesilakia ei avata ilman kaikkien hallituspuolueiden yksimielistä päätöstä, mikä tarkoittaa käytännössä, että sitä ei seuraavaan neljään vuoteen avata. Kaikkiaan neuvottelut olivat hyvä alkeiskurssi politiikan peruskysymyksiin, mutta myös politiikan tekemisen taktiikkaan. Päivien aikana sai kokea monenlaisia kommentteja, vastaehdotuksia ja perusteluja, vaikka tunnelma oli suurimmaksi osaksi myönteinen. Kaikki lopputulokset eivät tyydytä, mutta inhimillisyyden lisäämisen, köyhyyden vähentämisen ja maapallon tulevaisuuden kannalta hallitusohjelma on taatusti parempi meidän myötävaikutuksellamme kuin ilman sitä. Perehtyminen laajalti kaikkiin tärkeisiin asiakysymyksiin on ollut myös tehokkaampi aloitus kansanedustajan työhön kuin toivoa saattoi. Tästä on hyvä jatkaa.