— Heli Järvinen

Miten sinä voisit säästää energiaa?

Suomalaisen keskivertoasukkaan ekologinen jalanjälki on neljä maapalloa vaativa, eli jos jokainen maapallon ihminen eläisi kuten me, kaipaisimme kolme palloa lisää. Siksi energiaveroja on suunnattava siihen suuntaan, että ihmiset alkaisivat miettiä elintapojaan. Se ei tarkoita siirtymistä kivikaudelle, mutta se tarkoittaa sitä, että energian säästöön on kannustettava porkkanoilla kuten rahan säästöllä! Jos koneiden lepotilat vaihdettaisiin kunnon sammutukseen, pelkästään julkinen sektori säästäisi 9 miljoonaa euroa vuodessa. Taloja paremmin eristämällä ja omaa sähkön käyttöään järkeistämällä voisi jokainen kotitalous säästää vähintään kymmeniä euroja vuodessa, ja juuri tähän veronkorotuksilla halutaan siis kannustaa. Budjettiriihessä voisi miettiä porrastusta, miten vaikutukset saataisiin tasaisesti koko maahan. Esimerkiksi kaukolämpöä käyttävässä kerrostaloasunnossa uuden veron vaikutus on noin 1 euro kuussa, mikä ei liene mahdoton. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa vaikutus on paljon suurempi, eikä näitä asukkaitakaan voi päätöksellä loukuttaa. Siksi verojen porrastus voisi olla toimiva ratkaisu. Tehdään yhdessä energian säästöstä halpaa, hauskaa ja helppoa!