— Heli Järvinen

Budjetin ja talousarvioiden pyörteissä

Kun on kiertänyt maakuntaa tiiviisti reilun kuukauden, tuntuu mukavalta päästä myös varsinaisen sorvin ääreen. Ensimmäinen viikko onkin ollut vauhdikas: Vanhasen toisen hallituksen ensimmäinen budjetti on valmistunut ja siihen liittyvä keskustelu vilkasta. Mielipiteitään Eduskuntatalon portailla ovat käyneet esittämässä niin hoitajat kuin työttömätkin. Ja ilman muuta aiheesta, sillä asiat eivät koskaan liene liian hyvin. Kansanedustajan päätyö on ollut tutustua budjettiin, aloittaa paljon aikaa vievä valiokuntatyö sekä miettiä tulevia talousarvioaloitteita. Vaikka niistä vain aniharva menee läpi (viime vuonna esimerkiksi 1580:stä vain 9!), on tärkeää nostaa keskusteluun muutamia asioita kuten kosteusvaurioista kärsivien koulujen korjausrahoitusta, kulttuurin alakuloa sekä joitakin paikallisia väylähankkeita. Samalla kaikki viilaavat lausuntojaan ensi viikon budjettikeskusteluun, joka velloo täysistunnoissa päivittäin aamukymmenestä iltakymmeneen. Oma näkökulmani on hyvin selkeä: maakuntien kakkos- ja kolmoskeskuksia työssäkäyntialueineen ei saa unohtaa, kun Suomea kehitetään ja valtion työpaikkoja hajautetaan.