— Heli Järvinen

Uusia ihmisiä ja elinvoimaa maaseudulle

Usein kuulee ihmisten haaveilevan maalle muutosta. Osa haluaisi muuttaa maalle luonnon, osa lasten kasvuympäristön ja osa lemmikkieläinten parempien pitomahdollisuuksien vuoksi. Maaseudulle tarvitaan lisää asukkaita. Kysyntä ja tarjonta eivät kuitenkaan tunnu kohtaavan. Asukkaiden houkuttelemiseksi pitää olla tarjolla erilaisia asumisvaihtoehtoja sekä vuokrattavaksi että myytäväksi. Tarvitaan vanhoja ja uusia taloja, pieniä ja suuria tontteja sekä kuntakeskuksista että syrjäseuduilta. Paluumuuttajien ja kesämökkiläisten houkuttelemiseksi tarvitaan uusia ennakkoluulottomia ideoita. Kylissä on tyhjillään asuinkuntoisia taloja mökeistä vanhoihin maalaistaloihin. Kunnat pitäisi saada innostumaan tonttien kaavoittamisesta ja riittävän kunnallistekniikan rakentamisesta. Hyviä rakennuspaikkoja voitaisiin etsiä yhteistyössä maanomistajien ja kunnan viranomaisten kanssa. Kylien on syytä pohtia luovasti ja ennakkoluulottomasti omia mahdollisuuksiaan. Vaikkapa ekologisen ja yhteisöllisten asumismuotojen kehittäminen voisi olla toteuttamiskelpoinen idea! Maalle muuttaja kaipaa työtä, palveluja ja sosiaalista elämää, pelkkä unelmien talo ei riitä. Lähikaupungit ovat avainasemassa. Kaupunki voi tarjota kulttuuri- ja kauppapalveluita sekä työmahdollisuuksia, joita ilman muuttopäätös ei syntyisi. Vihreiden maaseutupoliittisen ohjelman uudistamistyö käynnistyy tänään, kun uusi maaseututyöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran. On ilo olla mukana ohjelmatyössä ja pohtia maaseutuasumisen tulevaisuutta.