— Heli Järvinen

Hyviä uutisia autoverosta

Hallitus porrastaa nyt ajoneuvoveron päästötason mukaan, mitä vihreät ovat vaatineet pitkään, mutta mikä on tähän asti tuntunut olevan mahdotonta. Porrastus on jopa jyrkempi ja vaihtelu suurempi (vaihteluväli 20-600 e/v) kuin aiemmissa valtiovarainministeriön laskelmissa, juuri kuten vihreät ovat vaatineet. Samalla hallitus aikaistaa suurten kaupunkien joukkoliikennetuen maksamista jo vuodelle 2009, mitä vihreät ovat vaatineet. Lisäksi vaatimiamme ruuhkamaksuja selvitellään. Maaseudun asukkaankaan ei tarvitse uudistuksesta sydämistyä. Suurin osa vanhoista vähäkäyttöisistä "kauppakasseista" kuuluu painoluokkaan 1500-1600 kiloa, ja niitä verotetaan jatkossa 110 euroa vuodessa eli suunnilleen entiseen tapaan. Sen sijaan enemmän autoilevia uudistus kannustaa muuttamaan autoiluaan vähäpäästöisempään suuntaan. Pieni askel hyvään suuntaan on aina parempi kuin pieni askel huonoon suuntaan. Silti autoveron kokonaistason alennus uhkaa lisätä autoistumista sekä vähentää joukkoliikenteen käyttöä. Siksi hallituksen lupaus seurata liikenteen päästökehitystä ja ryhtyä tarvittaessa lisätoimiin on tärkeä. Liikenteen päästöjä todella tullaan seuraamaan melkein reaaliajassa. Jollei tällä porrastuksella päästä haluttuun tulokseen niin porrastusta voidaan - ainakin tietopohjan puolesta - muuttaa nopeastikin. Seuraavaksi panostuksia tarvitaan nimenomaan joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen. Eli hintoja alemmaksi ja yhteyksiä toimivammiksi!