— Heli Järvinen

Viime hetken budjettipelastuksia

Hallituspuolueet pääsivät tällä viikolla sopuun 46 miljoonan euron lisäyksistä ensi vuoden talousarvioon. Lisäyksissä näkyvät ympäristökysymykset. Ympäristöjärjestöjen tuet saatiin ennalleen ja vesihuolto- ja ympäristötöihin lisättiin yhteensä 5,5 miljoonaa euroa. Maaseudulle ja haja-asutusalueille tämä tarkoittaa parempaa vesihuollon järjestämistä ja rehevöinnin ehkäisyä. Myös ympäristötutkimukseen, joukkoliikennetukeen ja energianeuvontaan tuli lisärahoitusta. Lisäykset vihertävät siis vahvasti! Huipputärkeään lasten- ja nuortenpsykiatrian rahoitusvajeeseen osoitettiin 4 miljoonaa euroa ja lasten oikeuspsykiatriseen tutkimustoimintaan 1 miljoona. Yliopistojen rahoitusta lisättiin viidellä miljoonalla eurolla. Lisäksi varoja osoitettiin harjoittelukouluille ja opettajankoulutuslaitoksille, homekouluille sekä yliopistokeskuksille ja ammattikorkeakouluille, mikä on hyvä uutinen myös meidän maakunnallemme. Savonlinnan opettajankoulutus siis sai jatkoaikaa, vaikkei rahoitus vielä kehitystä lupaa. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa. Olavinlinnakin voi huokaista helpotuksesta, sillä linnojen 1,5 miljoonan lisärahoituksella remontti saadaan ainakin hyvään alkuun. Olavinlinnan lisäksi rahoja jakavat Hämeen linna sekä Tamminiemi.