— Heli Järvinen

Avustajat turhia tyhjäntoimittajia?

Viime aikojen keskusteluista saa sen kuvan, että kansanedustajien avustajat ovat opiskelijoita, jotka rahoittavat opiskeluaan käymällä satunnaisesti työpaikalla ja kuittaamalla tästä 2000 euron kuukausikorvauksen. Työtehtäviin kuuluu kopiointia ja puhelimeen vastausta, ja lopun aikaa avustajat herättävät käytävillä pahennusta esiintymällä roiskeläppähameissaan ja vokottelemalla keski-iän ohittaneita maalaisedustajaparkoja. Totuus avustajan työstä ei voisi olla kauempana. Työhön kuuluu monenlaista tiedon hankintaa, aikataulujen sovittelua ja puheiden ja kirjoitusten suunnittelua. Tälläkin hetkellä oma avustajani kokoaa hallituksen suunnitelmia vammaisasioiden parantamiseen. Suuri osa -Vihreillä lähes kaikki- avustajat ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita monen alan asiantuntijoita, joita myös hyödynnetään sen mukaisesti. Avustajien työpanoksen mollauksen sijaan aitoa kritiikkiä kaipaa ostojärjestelmä, jonka turvin edustaja voi suunnata rahoja omiin syntymäpäiväjuhliinsa tai omalle vaalipiirilleen tulevia vaaleja varten. On pelkästään hyvä, että se järjestelmä on nyt jäädytetty. Itse olen ratkaissut ongelman palkkaamalla kokoaikaisen avustajan. Pelisäännöistä on hyvä keskustella ajoittain, mutta peli on silti syytä pitää reiluna.