— Heli Järvinen

Viisi askelta onnellisuuteen

Minulla oli nyt viikonvaihteessa tilaisuus kuunnella Pirkko Lahtea, Mielenterveysseuran entistä toiminnanjohtajaa, ja hänen teesejään onnellisuudesta. Tässä hänen esittelemänsä viisi askelta: 1. uni. Ilman unta mieli sekoaa ja keho väsyy. Uni on arjen lataaja ja ongelmien suodattaja, kun alitajunta pääsee rauhassa käsittelemään meille vaikeitakin asioita. 2. päivärytmi. Toinen mielen rauhoittaja on tasainen päivärytmi. Etenkin kokemusten kolhiessa on tärkeää pakottaa itsensä säännölliseen rytmiin pariksi viikoksi, että mieli pysyy muutosten perässä. Pirkko itse kertoi kahden eläkevuoden jälkeen vasta nyt saaneensa kiinni itselleen sopivasta uudesta rytmistä. 3. liikunta. Liikunta ja hapen saanti lisää jaksamista. Yksitoikkoisten liikuntamuotojen kuten tasaisen juoksun tai sauvakävelyn on todettu myös työstävän mieltä jaksamaan. 4. läheiset ihmiset. Läheisiä ihmisiä pitäisi olla jokaisella ainakin "ruumisarkun kantajien" verran. Tärkeää on, että ympärillä on useampia luottohenkilöitä, sillä kriisin sattuessa tapahtumia pitäisi saada kelata läpi lukuisia kertoja, eikä kukaan yksittäinen kuulija jaksa ottaa mahdottomia vastaan. 5. ruoka. Ruoka on hyvän mielen luoja ja siitä saa nauttia. Tässä Pirkon askeleet, mutta itse lisäisin joukkoon vielä kuudennen: 6. vatsan toiminta. Kaikki onnellisuus lähtee loppujen lopuksi siitä, miten hyvin vatsa toimii. Jos sen kanssa on ongelmia, tulevat ongelmat mukana kaikkeen muuhunkin. Jos taas vatsa toimii, tuntuvat muutkin murheet pienemmiltä.
Jaa sivu: