— Heli Järvinen

Haistakaa home!

Tällainen viesti päättäjiltä kouluväelle on arkipäivää nykyisessä vauraassa Suomessa. Teknillisen korkeakoulun muutaman vuoden takaisen tutkimuksen mukaan 90 prosentissa Suomen kouluista on homevaurioita. Myös Työterveyslaitoksen raportti vuodelta 2005 kertoo karua kieltä. Suomessa on 6000 koulurakennusta, joissa työskentelee päivittäin 750.000 lasta ja 100.000 aikuista. Yli 80 prosentissa koulurakennuksista on huono ilmanvaihto. Kosteusvaurioita esiintyy noin 3000 koulussa. Vaikeita kosteusvaurioita on joka viidennessä koulussa. Ongelma on ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta valtio ei ole asiaan reagoinut. Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg on jo aiemmin esittänyt kansallista ohjelmaa homekoulujen korjaamiseksi. Yksi kansalliseen ohjelmaan liittyvä toimenpide voisi olla homekoulujen ja -päiväkotien sekä muidenkin julkisten rakennusten välitön käyttökielto. Nykyisin homeongelma saattaa olla tiedossa vuosikausia ennen toimenpiteitä. Lainsäädäntöä kuntien ja rakentajien vastuusta on tiukennettava. Valtionveronkevennysvarasta olisi järkevää suunnata osa homeongelman ratkaisuun. Koulujen ja päiväkotien homeongelmat ovat olleet päättäjien tiedossa jo vuosikausia, mutta riippumatta siitä, ketkä ovat hallitusvastuussa ja millaisia homekoulujen korjausprojekteja käynnistetään, mitään parannusta tilanteeseen ei ole tullut, päinvastoin. Nykyinen hallitus on asettanut yhdeksi painopistealueekseen laadukkaan perusopetuksen. Laadukkaaseen perusopetukseen kuuluu myös laadukas oppimisympäristö.