— Heli Järvinen

Tsernobyl näkyy edelleen suomalaisissa sienissä

Syksy on tuonut sateet ja sienet ovat alkaneet nousta. Samaan aikaan kun ydinvoiman lisärakentamista suunnitellaan, on suomalaisissa sienissä yhä jäljellä Tsernobylin vuoden 1986 ydinvoimalaonnettomuudesta peräisin olevaa radioaktiivista cesiumia. Sienten cesium-pitoisuus ylittää paikoin EU:n enimmäisrajan 600 becquereliä kilossa. Radioaktiivista cesiumia voidaan vähentää liottamalla tai keittämällä sienet runsaassa vedessä ja ydinvoimaonnettomuuden riskiä voidaan alentaa siirtymällä muihin energiamuotoihin! Kaikista sähköntuotantolaitoksista vain ydinvoimala voi aiheuttaa suurkatastrofin. On muistettava, että köyhien maiden energiaratkaisut riippuvat paljon rikkaissa maissa tehdyistä valinnoista. Suomella on velvollisuus kehittää sellaisia energiamuotoja, joita voidaan turvallisesti soveltaa kaikkialla riippumatta maan poliittisesta vakaudesta, luonnonoloista tai taloudellisista resursseista. Tällaisia energiamuotoja ovat metsäenergia, tuulivoima, aurinkoenergia ja biokaasu.