— Heli Järvinen

Vika yleensä asiakkaan päässä

Tietokonekorjaajat voivat varmasti rehellisesti sanoa, että ongelmien ilmetessä vika on yleensä asiakkaan päässä. Itse olen epäillyt jo pahempaakin pääongelmaa, sillä tietoliikenneyhteydet ovat takellelleet kotiosoitteessa aina siitä asti, kun käyttöön tuli eduskunnan kone ja yhteys. Nettiyhteys on katkeillut holtittomasti tuhoten puolivalmiina kirjoituksia, ja välillä nettiin ei ole päässyt lainkaan. Piuhoja ja modeemeja on irroteltu, yhdistelty ja vaihdeltu, mutta linjat ovat jatkaneet pätkimistään. Hiuksia on harottu, huulia pureskeltu, hermoja menetetty ja epätoivoisia selvityksiä ongelmista annettu. Tietokonekieli kun ei ole kaikkein helpointa ihmiselle, joka vaan käyttää konetta aktiivisesti. Mutta tänään tuli pelastus: vihdoin yhteys katkesi samaan aikaan, kun linjaa mitattiin, ja ongelmani todettiin oikeaksi. Vika ei siis olekaan ainakaan minun päässäni, vaikka ratkaisua ongelmaan ei vielä tiedetäkään. Toiveissa siintää silti jo ihan tavallinen toimiva yhteys eli siis sellainen, joka ehti olla käytössä vuosikausia.
Jaa sivu: