— Heli Järvinen

Johanna Korhosen kohtelu nostaa myrskyn

Alma Media on päättänyt irtisanoa Johanna Korhosen Lapin Kansan päätoimittajuudesta jo ennen työn alkua. Teko lienee ainutlaatuinen suomalaisessa sanomalehtihistoriassa? Historiallista on ainakin se, että Alma Median edustaja väittää päätöksen takana olevan sen, että Korhosen puoliso on ehdokkaana kunnallisvaaleissa, ja että Korhonen olisi valehdellut tästä työhaastattelussa. Korhosen mukaan asia ei edes ollut esillä. -Meille on tärkeää, että päätoimittajat ovat puolueettomia ja heidän lähiomaisensa neutraaleja, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne Lapin Radion mukaan. Mielenkiintoiseksi lauseen tekee se, että Alman toisessa pohjoissuomalaisessa lehdessä, Pohjolan Sanomissa on päätoimittajana Heikki Lääkkölä, jonka puoliso Päivi Koskenranta kuuluu keskustan Kemin kunnallisjärjestön johtokuntaan. Näin Pohjolan Sanomat joutuu joko etsimään itselleen uuden päätöimittajan tai Alma Media joutuu myöntämään, että potkujen syynä oli se, että Korhosen puoliso on nainen, mikä ei yhtään helpota tilannetta. Alma nedialla on tiukka peiliinkatsomisen paikka. Jos peili ei tahdo omassa kädessä pysyä, niin toivottavasti lukijat sitä kannattelevat.