— Heli Järvinen

Flunssa kaatoi vaakatasoon

Nyt iski taas tunnollisen työntekijän pahin kauhu: heti, kun edessä on vapaa viikonloppu ilman mitään sovittua, hiipi flunssa salakavalasti niin, että perjantaihin asti jaksoi jotenkin sinnitellä, mutta nyt on pakko kaatua metritavaraksi. Pahalla mielin vielä kaiken lisäksi, sillä eilen kyselytunnilla sain kysyä siitä, miten saimaannorppien suojelua aiotaan edistää ja mistä löytyy suojelualueiden lähes kolminkertaistamiseksi tarvittavat korvausrahat eli 300 000 euroa MMM:stä. Ei löydy, vaan ministeri Anttila heitti pallon ministeri Lehtomäelle Ympäristöministeriöön, jonka vastaus oli yhtä ylimalkainen: vapaaehtoista suojelua halutaan edistää ja rahaa etsitään, mutta missään sitä ei vielä ole. Uudet kuutit erkaantuvat pesistään lähiviikkoina, ja jos tuloksia halutaan, pitäisi suojelualueita saada pikaisesti lisää. Metsähallituksen mukaan uusia suojeluun mukaan haluavia vesistönomistajia olisi jo valmiina jonossa 40 000 euron edestä, mutta kun korvausrahoja ei ole. Toivottavasti ministeriöillä on edes sen verran selkärankaa, että kevätkalastuksen kielto otetaan asetuksena käyttöön vuonna 2011, kuten yksimielinen norpparyhmä on esittänyt. Vai vesittävätkö kepulaiset senkin?