— Heli Järvinen

Vaikea lex Nokia

Kuulimme lex Nokiaan liittyen hallintovaliokunnassa yhteensä 13 oikeusoppinutta, asiantuntijaa, järjestön edustajaa, poliisia ja tietosuojavaltuutettua, joista yksikään ei vaatinut, että tämä laki pitäisi jättää säätämättä tai että siihen pitäisi tehdä suuria muutoksia. Asiantuntijakuulemisten perusteella äänestin lain puolesta, vaikkei se yksiselitteinen olekaan. Lain perusteeton mustamaalaus ja kauhukuvien maalailu ei silti anna oikeaa kuvaa edes sen ongelmista, saati sitten parannuksista nykytilaan. Jokainen lakia hyödyntävä yhteisötilaaja joutuu pistämään oman tietoturvansa kuntoon, antamaan käyttäjilleen selkeät ohjeet etukäteen sekä ottamaan yhteyttä käyttäjään ja tietosuojavaltuutettuun jo ennen tutkinnan alkua. Jokaisella yhteisötilaajalla on siis pitkä tie kuljettavanaan, ennen kuin viimesijaisena ja kalliina toimena lähdetään tutkimaan lähetystietoja. Meidän kuulemiemme asiantuntijoiden suurin huoli oli se, että tietosuojavaltuutetulle pitää saada riittävästi resursseja. Tietosuojavaltuutetun oma arvio oli kolme henkilötyövuotta, ja ne saatiin. Lain suurin ongelma on ilman muuta perustuslaillinen, joskin siinäkin asiassa perustuslakivaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden kommentit ovat olleet enemmän toisaalta-toisaalta-tyylisiä eivätkä niin mustavalkoisia kuin lehdissä on annettu ymmärtää. Toisaalta yritysten ja yhteiskunnan tietoturvaa tulee lisätä, mutta samalla tulee turvata yksilöiden ja kansalaisten perusoikeudet. Juuri tästä syystä toivon professori Tuomas Ojasen tapaan, että joku kansalaisjärjestö vie eduskunnassa säädettävän lain Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, jossa voidaan testata, onko tämä perustuslain 8. artiklan mukainen. Ja uskokaa pois, me tulemme taatusti kissojen ja koirien kanssa seuraamaan, miten oikeuskäytäntö toimii.