— Heli Järvinen

Kiitos kuntakierroksesta!

Syksy on alkanut niin vauhdikkaissa merkeissä, ettei blogin pariin tahdo ehtiä lainkaan. Valiokuntatapaamiset, kesäkokoukset, vierailut sekä sekä kuun vaihteeseen ideoitu kuntakierros ovat vieneet ajan muulta. Kolmessa ja puolessa päivässä kiersimme Härkösen Heikin kanssa tapaamassa kuntalaisia ja paikallisia vihreitä 19 nykyisessä ja entisessä eteläsavolaiskunnassa. Kotiinpäin vedosta ei voi nyt syyttää, sillä Kerimäki oli ainoa kunta, joka jäi väliin. Tosin siellä minut voi tavata katukuvassa joka viikko.

Keskustelut vaihtelivat kiinteistöverosta omaishoidontukeen, kuntaliitoksista jätevesijärjestelmiin, sekä siltahankkeista metsäteollisuuden alasajoa seuraaviin rakennemuutosrahoihin. Kiertomatka antoi tarpeellista evästystä matkaan, mutta myös hienon silmäyksen eteläsavolaisiin maisemiin. Hyvää teki nähdä kaikki kunnat peräkkäin omine ominaispiirteineen. Yleisvaikutelma oli ilman muuta poikkeuksellinen vesistöinen kauneus: hienoihin rantamaisemiin ovat keskuksensa perustaneet niin punkaharjulaiset, savonrantalaiset, savonlinnalaiset, sulkavalaiset, puumalalaiset, ristiinalaiset, hirvensalmelaiset, pertunmaalaiset kuin monet muutkin. Suosittelen kotiseuturetkeä myös muille.