— Heli Järvinen

Saimaannorppa sai kaipaamansa lupauksen

Saimaannorppa voi uida jatkossa nykyistä turvallisemmin, sillä maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila lupasi eilen vastauksena suullisella kyselytunnilla tekemääni kysymykseen tehdä suojelualueita koskevan lain ensi kevääksi, jos vapaaehtoisella suojelulla ei edetä toivotusti.

Voimakasta kampanjaa vapaaehtoisen suojelun lisäämiseksi on tehty koko kevät ja kesä, mutta tilanne näyttää murheelliselta: tällä hetkellä tavoitellusta 1500 neliökilometristä on saatu suojelusopimusten piiriin vain 810 neliökilometriä, ja tämäkin luku pitää sisällään ne loppuvuodesta umpeutuvat sopimukset, joita vielä ei ole uudistettu.

Siksi lupaus on norpan ja etenkin sen poikasten, kuuttien, kannalta tärkeä, sillä suojelulla on kiire.

Maailman uhanalaisimpiin hylkeisiin kuuluvan saimaannorpan kanta on laskenut jo kolmena talvena peräkkäin lisääntyneiden poikaskuolemien vuoksi, ja nyt norppia arvellaan olevan noin 260. Maailman luonnonsuojeluliitto luokittelee norppakannan äärimmäisen uhanalaiseksi. Ensi keväänä norpat saavat onneksi uida rauhassa verkko- ja täkykoukkukalastukselta pesimäalueillaan lisääntymisaikana eli huhtikuun puolivälistä kesäkuun loppuun.

Mutta siihenkin on varauduttava, ettei edes 1500 neliökilometriä rauhoittava laki riitä norppakannan kasvattamiseksi. Ongelmana on se, että monet norpalle elintärkeistä vesistä jäävät sen ulkopuolelle. Lisäksi kuutin elinpiiri on yllättävän laaja, jopa 160 neliökilometriä. Ja kuuttiparka ei tunnetusti osaa lukea kartasta, mitkä alueet ovat suojeltuja ja mitkä eivät.

Jos tuleva suojelualue ei tuota toivottua tulosta, on varauduttava koko Saimaan rauhoittamiseen alkukesäksi. Käytännössä silloin verkkoa ja täkykoukkua lukuun ottamatta saisi kalastaa ympäri vuoden, ja noillakin välineillä heinäkuusta huhtikuuhun. Silloin säännöt olisivat kaikille samat riippumatta Saimaan osasta ja silloin norpalle ei jäisi kohtalokkaita suojelemattomia alueita suojelualueiden keskelle. Nyt vapaaehtoisiin suojelusopimuksiin käytettävät 200 000-300 000 euroa voitaisiin käyttää ammattikalastajien korvauksiin sekä alueen valvontaan.

Jotta ensi kevääksi saatava suojelualue riittäisi norppakannan vahvistamiseen, nyt jos koskaan meillä vesialueiden omistajilla, kalastajilla ja jäällä liikkujilla on korkea hetki osoittaa, että pystymme ja haluamme suojella saimaannorppaa. Kukaan ei tahallaan kiusaa ranta-asukkaita, elämäntapaverkkokalastajia sen enempää kuin ammattikalastajiakaan, mutta kun kyseessä on yksi alueen selkeimmistä matkailuvalteista ja suorastaan luonnonsuojelun symboli, on täysin kestämätöntä, jos me omalla toiminnallamme tai sen puutteella tapamme tämän ainutlaatuisen eläimen sukupuuttoon.

Lue myös Vihreät ajatukset norppien suojelusta.