— Heli Järvinen

Lapsille aikaa isän kanssa?

Hallitusohjelmaan kirjattiin lupaus siitä, että vaalikauden aikana selvitetään vanhempainvapaajärjestelmän laajemman uudistamisen mahdollisuus. Tämän pohjalta ministeri Hyssälä on asettanut työryhmän, jonka puheenjohtaja Maria Kaisa Aula tapasi eilen naisjärjestöjen johtoa. Siis missä mennään? Työryhmän urakka on aivan alkuvaiheessa, ja esitystä odotetaan vasta ensi vuoden loppuun, mikä käytännössä tarkoittaa, ettei tällä hallituskaudella enää muutoksia toteuteta.

Työryhmän tehtävä ei ole helppo, sillä vanhempainvapaat vaikuttavat moneen asiaan. Työryhmä pohtii eri vaihtoehtojen vaikutuksia syntyvyyteen, rahoitukseen, rintaruokinnan pituuteen, EU:n mahdollisiin reunaehtoihin, kotihoidontukeen, päivähoitoon ja myös osa-aikatyöhön.

Työn vaikeudesta huolimatta suunnan pitää olla selvä. Liisa Hyssälä itse painotti kustannusten nykyistä tasapuolisempaa jakautumista sekä lapsen kehityspsykologian uusimpien tutkimusten huomioimista. Itse kiteyttäisin asian toisin: minusta tärkeintä on taata lapselle oikeus äidin lisäksi myös isäänsä tai toiseen vanhempaansa. Parhaiten se onnistuu kiintiöimällä osa vapaista tälle, ja samalla myös kustannukset jakautuvat tasaisemmin.

Tällä hallituksella olisi uudistuksiin poikkeuksellisen laaja tuki, eikä ole kenenkään etu, jos tätä tilaisuutta ei hyödynnetä.