— Heli Järvinen

Pallo takaisin Viialaiselle

Etelä-Savon maakuntajohtaja Matti Viialainen kirjoittaa vahvaa tekstiä maakunnasta Itä- ja Länsi-Savon Sunnuntaikynässä eilen. Hänen mukaansa Etelä-Savo on jo nyt Suomen vähäpäästöisin maakunta, joka kuulemma jo nyt torjuu enemmän ilmastonmuutosta kuin aiheuttaa sitä.

Mielenkiintoista olisi tietää, millaiseen tutkimustulokseen hän lausunnossaan nojaa. On nimittäin melkoinen tehtävä kurkistaa jokaisen asukkaan ruokapöytään, mitata kunkin matkustaminen ja liikkuminen sekä jokaisen talouden energiaratkaisut sekä energiatehokkuus sekä toisaalta metsien mahdollistamat nielut. Itse en uskaltaisi paukutella henkseleitäni, mutta toivottavasti maakuntajohtajalla on faktoja väitteidensä tueksi?

Vaikka metsien kasvun laskeminen omaksi hyväksi ei ole kovin yksinkertaista, Viialainen ansaitsee kaiken tuen Etelä-Savon kärkiasemaan pyrittäessä. Mekin voimme edelleen tehdä paljon energiatehokkuuden parantamiseksi, metsäenergian hyödyntämiseksi ja käytetyn energian kokonaismäärän pienentämiseksi. Pyrkimällä energia-asioiden kärkeen Etelä-Savo voi hyötyä myös taloudellisesti kehittämällä vientituotteita ja leikkaamalla omien kuntiensa energialaskua. Ajatelkaa sitä ilmaisen julkisuuden ja maineen määrää, joka seuraisi, jos pystyisimme jonakin päivänä julistautua Suomen ensimmäiseksi kokonaan päästöneutraaliksi maakunnaksi. Ota, Matti, siis koppi ja tuo maakuntahallitukselle tätä tukeva esitys! Lupaan olla sen tarmokas puolestapuhuja.