— Heli Järvinen

Taidetoimikunnille annettava työrauha

Aluehallintouudistuksen pelinappulaksi joutuivat alueelliset taidetoimikunnat, jotka siirretään vastentahtoisesti opetusministeriön alaisuudesta maakuntaliittojen alaisuuteen. Käytännössä taidetoimikunnat saavat edelleenkin itse tehdä aloitteen jäsenehdokkaistaan, mutta nyt päätökset valinnoista tehdään vain maakuntaliittojen ohjauksessa.

Kun esimerkiksi Etelä-Savon taidetoimikunnan kohdalla ministeriö ei ole lainmukaista oikeuttaan kertaakaan edes vielä käyttänyt, pitää toivoa, että maakuntaliitto toimii samalla aktiivisuudella, sillä paras asiantuntemus valintoihin löytyy jatkossakin taidetoimikuntien sisältä. Kyse on enemmänkin periaatteesta: on vaikea ymmärtää, miksi muutos oli tarpeellinen, kun kaikki osapuolet ovat olleet nykyiseen käytäntöön tyytyväisiä ja kun hallituksen esityksessäkään muutosta ei mitenkään perustella.

Ymmärrän, että Alku-uudistuksessa haluttiin lisätä maakuntaliittojen valtuuksia, mutta se ei riitä tekemään kaikkien asianosaisten vastustamaa muutosta. Sivistysvaliokunta kirjasi asian myös yksimielisesti taidetoimikuntien omaa linjausta puoltavaksi , ja yritin tiukasti saada samaa lausuntoa hallintovaliokunnassa läpi, mutta ilman kenenkään hallituspuolueen ehdokkaan kannatusta hävisin.

Toivon kuitenkin taidetoimikunnille työrauhaa ja maakuntaliitoille malttia siihen, ettei politiikkaa sotketa alueelle, jossa sitä ei tarvita.