— Heli Järvinen

Miksi naisjärjestöjä tarvitaan?

Naiset tekevät 66 prosenttia maailman työstä ja tuottavat puolet ruuasta, mutta ansaitsevat ainoastaan 10 prosenttia tuloista ja omistavat vain 1 prosentin omaisuudesta. Työssäkäyvät naiset saavat pienempää palkkaa kuin miehet, työskentelevät vaarallisissa oloissa ja epävarmoissa työsuhteissa. YK:n kansallisen naistenrahaston Unifemin tilastotiedot ovat pysäyttäviä.

Vieläkö joku tämän jälkeen kysyy, mihin naisjärjestöjä tarvitaan? Jos kysyjiä vielä riittää, voi listaa jatkaa Suomen näkökulmasta: vain 1/3 pankinjohtajista on naisia, vain 13 % pörssiyhtiöiden johtajista on naisia, suurien pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä 17 % on naisia,  13 % kunnanjohtajista on naisia ja nyt kun kuntia liittyy toisiinsa, naisten määrä johdossa vähenee edelleen, sillä niin vain yhdistyneen kunnan johtoon yleensä löydetään mies. AY-johtajista 16 % on naisia ja päivittäislehtien päätoimittajista 12 % on naisia. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kaiken kaikkiaan naisen palkka Suomessakin on vain 80 senttiä ja eläke vain 75 senttiä verrattuna miehen euroon. Paljon on siis tehtävää.

Ja siksi myös Vihreiden Naisten työtä tarvitaan.