— Heli Järvinen

Yle-maksusta tuli mahalasku

Aika erikoinen oli pitkään haudotun ja myös parjatun mediamaksun kohtalo. Yllättävällä tavalla yhteisesti sovitusta asiasta ministeri esittikin koko maksun hylkäystä perustellen asiaa "parlamentaarisen sovun puuttumisella". Omituisen asiasta ja perustelusta tekee se, että ratkaisulla oli jokaisen eduskuntaryhmän siunaus. Vaikkei matkan varrella käydyistä keskusteluista aina uskonut, idea Yle-maksusta syntyi työryhmässä, jossa oli jokaisen puolueen edustus aina vihreistä kokoomukseen ja perussuomalaisista demareihin. Asialla oli siis laaja parlamentaarinen tuki siitäkin huolimatta, että ratkaisu olisi ollut pienituloisten televisiota katselemattomien ihmisten kannalta ongelma. Juuri siksi pienituloisten ratkaisua pohtimaan asetettiin työryhmä.

Ratkaisun peruutus kertoo myös jotakin ihan muuta. Tarkoittaako se Ylen arvostuksen vähenemistä tai haluttua vyön kiristystä, sen näyttää vasta aika. Ainakin ratkaisun lykkäys aiheuttaa Ylelle suuria ongelmia. Kaikkien etu olisikin löytää rataisu asiaan ennen ensi vuoden eduskuntavaaleja, jolloin ratkaisuehdotuksista tehdään taas ääntenkeruun pelinappuloita.