— Heli Järvinen

Energiapaketin hyvyys selviää vasta ydinvoimaäänestyksessä

Hallitus päätti eilen tämän kauden suurimmasta ilmasto-, energia- ja aluepoliittisesta paketista: uusiutuvan energian tukien avulla on mahdollisuus saada liikkeelle miljardi-investoinnit, tuottaa uusiutuvaa energiaa jopa kolmen ydinvoimalan verran sekä luoda tuhansia työpaikkoja maakuntiin. Kuulostaa hulppealta, mutta päätökseen sisältyy vielä iso mutta:

Vasta päätös uusien ydinvoimaloiden luvista ratkaisee sen, miten hyvä tai huono nyt tehty energiapaketti on. On selvää, että jos kaksi uutta ydinvoimalaa saa luvan, se tarkoittaa vähintään 15 miljardin sijoitusta yksityisillä markkinoilla ydinvoimaan. Ja se puolestaan tarkoittaa, ettei rahaa eikä intoa enää riitä uusiutuvaan energiaan. Jos taas nyt uskotaan uusiutuvaan energiaan ja annetaan sille todellinen mahdollisuus, uusia ydinvoimalalupia ei edes tarvitse harkita. Siksi vasta ydinvoimapäätös ratkaisee ja osoittaa sen, onko eduskunnalla todellista halua lisätä uusiutuvan energian määrää EU-sitoumusten tavoin.